En dan brengen we nog twee nieuwe modellen uit.” Andreas Offerman, vice-president voor verkoop en marketing bij Seat, ziet de toekomst hoopvol tegemoet. Waarom heeft Seat zo lang moeten wachten op zijn SUV?
“Toen ik bij Seat begon, 2,5 jaar geleden, trof ik een bedrijf dat in discussie was of het een SUV nodig had. Er waren toen al veel SUV’s in de groep. Dus je lokt steeds ook verkoop binnen eigen rangen weg. In die 2,5 jaar is het vertrouwen in Seat wel merkelijk verbeterd, waardoor toenmalig VW-topman Winterkorn toch het groen licht gaf voor een SUV (de Ateca, red) bij Seat.”
Dat moet moeilijk zijn voor een merk, om steeds in twijfel te worden getrokken?
“Dat is inderdaad moeilijk. (lacht). Maar ik twijfel er niet aan dat we elkaar binnen vier jaar opnieuw kunnen zien om dan vast te stellen dat dit merk geslaagd is. Waarom? Omdat we aan de vooravond staan van het grootste modellenoffensief ooit bij Seat. Dat begint met onze SUV Ateca, deze zomer. Dat wordt ons derde grote been. Hij krijgt nog een kleinere broer. In totaal zal je de komende 2,5 jaar vier nieuwe modellen van ons zien.”
Welke productieaantallen wil Seat tegen 2018 halen?
“Daar laten we ons niet over uit, maar ik kan u zeggen dat Seat tegen dan in een nieuwe afdeling zal spelen. Dat is geen marketingpraat, maar een gevolg van ons productoffensief. Elke auto die we nu aan ons gamma toevoegen, doet onze cijfers stijgen. En dan spreken we niet over 20.000 of 30.000 voertuigen, maar veel meer. Zelfs indien het ‘slechts’ om 40.000 auto’s zou gaan, dan nog gaan we er met 10 procent op vooruit. Het A SUV-segment van de Ateca is nu goed voor jaarlijks 2,5 miljoen voertuigen. Zelfs wanneer wij hier ons huidige marktaandeel van 2,5 procent ook kunnen behalen, dan komt er voor ons een enorm getal bij (62.000 auto’s, red). De kleine SUV kan ons nog eens zo’n sprong opleveren. Dit is geen wishful thinking, het is realistisch. Seat wordt een succesvol bedrijf. Het verschil tussen ons en de concurrentie is net dat we deel uitmaken van de VW-groep. We delen platformen en technologie, motoren, versnellingsbakken. Dat moeten we allemaal niet voor onszelf ontwikkelen. We kunnen a la carte nemen wat we nodig hebben.”
Met inbegrip van de plug-in hybride techniek?
“Vanzelfsprekend, en elektrische technologie ook. Wij hebben zelf beperkte middelen. We hebben nu belangrijker dingen op onze agenda dan elektrische auto’s. Maar wanneer de markt er klaar voor zal zijn, dan is het voor ons bijzonder eenvoudig om de techniek van een VW e-up of een VW e-Golf in een Seat e-Mii of in een e-Leon te planten. Dan spreken we niet over jaren, maar over maanden.”
Blijft Seat zich beperken tot Europa?
“Nee, we verkopen nu al 15 procent van onze productie buiten Europa. We doen 25.000 auto’s in Mexico, 20.000 in Algerije in een normaal jaar, 17.000 in Turkije en 7.000 in Israël. Maar natuurlijk kijken we naar China. We hebben een experiment in China gedaan en trekken daar nu onze conclusies uit. Je moet lokaal produceren, importeren werkt daar niet. We hebben helaas beperkte middelen. Maar we kunnen een markt die groeit naar 25 miljoen auto’s niet negeren. Alleen, op dit eigenste moment zijn er geen concrete plannen om in China te produceren.”
Hoe ziet u Europa de komende jaren evolueren?
“Die verkoop zal op hetzelfde niveau als nu blijven volgens mij. Een ‘zero game’. De winst die wij halen, gaat verloren bij een concurrent. Maar met onze sterke productportefeuille heb ik daar geen schrik voor.”
Moet ook Seat reorganiseren in de nasleep van het VW-sjoemelschandaal?
“De enige grote verandering die we het voorbij halfjaar hadden was de handover van CEO Jürgen Stackmann naar Luca de Meo. Maar dat staat los van het sjoemelschandaal, die handover was gepland. De impact van het schandaal op onze verkoopsresultaten is moeilijk in te schatten. Hoeveel meer zouden we verkocht hebben zonder dieselgate? Mijn gevoel zegt me: dit schandaal heeft ons niet geholpen, maar het heeft ook geen diepe wonden geslagen in onze verkoop. Het nadeel van VW was hier ook een beetje ons voordeel. Dit was een VW-schandaal, geen Seatschandaal. VW was in deze onze leverancier. Zo zien mensen en media dat ook. We zijn onschuldig in deze. Daarom denk ik dat de impact op onze verkoop heel beperkt was.”
Wat gaat Luca de Meo doen bij Seat?
“Hij is voorzichtig genoeg om eerst te observeren. Daaruit zal hij zijn conclusies trekken en zich laten informeren voor hij iets verandert. Maar hij is één van de beste sales & marketingmensen in onze business.”
Dat moet voor u wel lekker werken?
“Ik heb nu inderdaad een perfect klankbord. Maar dat kan ook vervelend zijn. (lacht) Met Stackmann en de Meo had en heeft Seat twee van de beste sales en marketingmensen van Europa als baas van het bedrijf. De Meo brengt een nieuwe visie naar Seat, maar de impact daarvan moeten we nog zien. We hebben net onze langetermijnvisie voor 2020 en 2025 besproken. Het eerste deel, de komende 2,5 jaar, ligt nu vast. Wat er daarna komt, dat is Luca’s job. Hij is open en een teamspeler en zal zijn visie met de hele board uitwerken.”