Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Interview: Seat designdirecteur Alejandro Mesonero – ‘SUV of crossover als opvolger van Exeo’

Hij studeerde met onze landgenoot Steven Crijns (Lotus), begon bij Seat en is na een tijd bij Renault opnieuw bij Seat. Een Spanjaard aan het (design)roer van een Spaans merk. Eindelijk echte emotie? ‘Ik ga toch meer voor puur design.’

Waarom heeft Seat eigenlijk geen echte sportwagen, zoals de Mazda MX-5?

A.M.: ‘Natuurlijk zou dit voor ons een uitstekend model zijn. Maar ik zie er momenteel niet meteen de ruimte voor. Wij moeten onze steunpilaren als de Leon en de Ibiza momenteel in stand houden. Dat zijn de auto’s waar we veel klanten mee bereiken. Wanneer er zich in de toekomst een dergelijk project zou aandienen, dan graag. Maar momenteel is het geen prioriteit.’

Krijgt Seat wel genoeg ruimte om zichzelf te zijn binnen een groep met zoveel interne concurrentie als met VW en Skoda?

A.M.: ‘Dat denk ik wel. Elk merk heeft zijn eigen waarden ook al zijn ze eveneens aanwezig in de autosport. Maar elk van ons zit in een andere tak van de sport. Skoda wordt wel meer dynamisch en sportief, maar hun aanpak is duidelijk meer op ratio gericht en praktische bruikbaarheid. Bij ons zal design steeds hoger scoren op de prioriteitenlijst. Dan volgt de praktische kant. Ik denk dat we met de Seat Leon ST een auto hebben met een eigen karakter, maar ook met praktische eigenschappen zoals een lage laaddrempel en een enorme koffer. Hij toont aan dat een sportief karakter en een handige koffer perfect te rijmen vallen. Bij ons hoef je geen van beide op te geven.’

Een zeer extrovert design is precies niet uw ding?

A.M.: ‘Nee. Ik streef naar een puur design. We zijn lang in de designstudio bezig om overbodige lijnen te verwijderen. De huidige horizontale tornadolijnen zorgen voor maximale spanning. Denk aan een boog net voor de pijl wegvliegt. Maximale spanning, dat is wat we willen creëren. En we hebben wel ideeën hoe dit in de toekomst kan evolueren.’

Wat is uw visie op Exeo?

‘We zijn nu gestopt met de productie, maar hij heeft een goede job gedaan. Dit was voor ons een opportuniteit om hiermee naar de markt te gaan. Hij vulde een gat op in ons gamma. Nu moeten we de pagina omdraaien en een alternatief zoeken. Wat we momenteel doen.’

Niet noodzakelijk een klassieke sedan, hoor ik u zeggen?

‘Niet noodzakelijk nee. We kijken nu vooral naar wat er gebeurt op de markt en waar de traditionele sedankopers naartoe gaan. We onderzoeken de alternatieven.’

Want als je geen Audi A4 of BMW 3 hebt, zie ik vooral dat niemand nog haast lijkt te maken om een klassieke sedan op de markt te brengen.

‘Het is een moeilijk segment. Mensen willen emotie, en een imago dat weerspiegeld wordt in een sportieve auto. SUV’s en dergelijke zijn populair, de klassieke sedan is dat veel minder. De Franse constructeurs hebben het zichtbaar moeilijk om een alternatief te vinden.’

Wat zou er bij uw potentiële klanten aanslaan?

‘Een sedan zou de klassieke manier zijn. Maar de SUV en de crossovers maken zeker deel uit van onze onderzoekspistes. Je hebt geen duizend mogelijkheden.’

En een klassieke break?

‘Die hebben we nu met de Leon ST. Hogerop? Ik weet niet of daar plaats is voor ons. De Leon ST is ruimer dan de Exeo. We zijn daar nu goed gewapend.’

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

1 BUGATTI W16 Mistral World Record

453.9 km/u: Deze Bugatti is de snelste cabrio ter wereld

Autonieuws
BMW-iX3-2025-Neue-Klasse-Front

Exclusief: Dit is de nieuwe BMW iX3 (2025)

Autonieuws
Research

9 Gebruikte winterauto's voor minder dan 10.000 euro

Autonieuws
Ontdek meer