Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Interview: Stefan Jacoby, CEO Volvo Cars – ‘V40 stelt toekomst van Gent veilig’

‘De V40 stelt de toekomst van de Gentse Volvo-fabriek veilig’, zegt Stefan Jacoby, CEO van het merk. Nochtans blijft Volvo vooral verder inzetten op groei in China. Wij spraken de man in Genève.

Komt de nieuwe V40 uitsluitend in Europa op de markt?

Stefan Jacoby: ‘We produceren de V40 eerst en vooral in onze fabriek in Gent. Het is een bijzonder belangrijk model, want het stelt eigenlijk de toekomst van onze Belgische fabriek veilig. Naast Europa zullen we de V40 ook in China introduceren. Ik verwacht wel groei in het premium hatchback segment daar. Maar of we de V40 in onze nieuwe Chinese fabrieken zullen assembleren, dan wel elders, is nog geen uitgemaakte zaak.’

Maar de V40 gaat niet naar de Verenigde Staten?

‘Nee, tenminste niet als hatchback. Dat is geen belangrijk segment in de VS.’

Een compacte SUV is misschien wel een mogelijkheid?

‘Misschien, maar daar kan ik vandaag nog niet veel over kwijt.’

Wordt dit de laatste Volvo met Ford-technologie?

‘Ja, de gevolgen van de deal met Ford doven met deze generatie uit. Voor de ontwikkeling van onze nieuwe compacte wagens zijn we nog op zoek naar een partner. Daar is nog niets over beslist. We hebben nu net deze V40 uit, er is dus geen druk gemoeid om snel een beslissing te nemen. Volvo heeft die ook niet nodig. Volgens mij kan je ook zonder grote volumes een succesvolle constructeur zijn. Wanneer je een klein bedrijf bent dat snel beslissingen kan nemen, dan volstaat het volgens mij om de juiste keuze van investeringen in de juiste segmenten te maken. Ik denk dan ook dat een merk als wij niet in elke niche aanwezig moeten zijn. Wij hebben onze goed afgelijnde 40-, 60 en 70-, 80-reeksen, en de XC60 en de XC90. Als we dat plaatje juist blijven invullen, zitten we volgens mij goed.’

Ook de viercilindermotoren behoren tot het pakket voor een partnerschap?

‘Wanneer ik een partnerschap instap, wil ik dat het win-win is. Dan wil ik dat we over technologie van een ander kunnen beschikken. Maar waarbij we ook zelf veel te geven hebben: onze motoren, onze veiligheidstechnologie, onze plug-in hybride techniek.’

Maar de ontwikkeling van het nieuwe platform voor de grotere modellen doet Volvo helemaal zelf. Bent u niet op zoek naar partners?

‘Neen, we kunnen dit verhaal economisch doen kloppen binnen Volvo. Ik denk dat we iets meer dan 400.000 wagens nodig hebben per jaar om dit platform winstgevend te maken. Met onze groeiplannen is dit mogelijk en dan hebben we geen andere partner nodig. Ik ben ervan overtuigd dat we kunnen groeien. Dit merk heeft nog zo veel potentieel. Niet alleen in Europa, maar ook in de VS waar we in 2005 nog 130.000 wagens verkochten. China wordt onze tweede thuismarkt. Met onze twee nieuwe fabrieken moeten we daar tegen 2016 200.000 auto’s per jaar kunnen maken. Met de groei die in het premium segment wordt voorspeld, moeten we die auto’s probleemloos verkocht krijgen.’

‘Toen ik nog bij VW werkte, hielden we geregeld strategische meetings over Audi. Ik herinner me dat Audi en Volvo in premiumkwaliteit en in verkoop toen op hetzelfde niveau stond als Audi. Moet je nu naar het verschil kijken. Ford heeft Volvo destijds gekocht voor 6,5 miljard dollar en later verkocht voor minder dan 2 miljard dollar. Ik laat je zelf de conclusie trekken of Volvo onder Ford dus als een ‘succesverhaal’ mag worden bestempeld. Maar sinds de eerste 18 maanden onder onze nieuwe eigenaar Geely kan ik met plezier vaststellen dat we de volgens mij juiste passen richting hernieuwde concurrentiekracht hebben gezet. We doen het juiste.’

En u zou ook graag klanten weglokken bij de traditionele Duitse premium merken?

‘Met plezier’ (lacht)

Kan u verduidelijken hoe het nu staat met Volvo’s verwachte topmodel?

‘Die zal helaas niet S 100 heten, want Mercedes heeft intussen die naam vastgelegd. Maar het wordt een model dat onze huidige S80 zal vervangen, alleen zal hij dichter tegen de Audi A6, de BMW 5 en de Mercedes E aanleunen dan voorheen het geval was.’

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

1 BUGATTI W16 Mistral World Record

453.9 km/u: Deze Bugatti is de snelste cabrio ter wereld

Autonieuws
BMW-iX3-2025-Neue-Klasse-Front

Exclusief: Dit is de nieuwe BMW iX3 (2025)

Autonieuws
Research

9 Gebruikte winterauto's voor minder dan 10.000 euro

Autonieuws
Ontdek meer