Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Interview: Steven Normann, marketing directeur Groep Renault – ‘De Clio is een revolutie’

Op het Autosalon van Parijs was de nieuwe Renault Clio één van de absolute blikvangers. Renault stelde hem meteen voor in vijfdeurs, break en RS. De Clio draagt dan ook veel hoop voor Renault.

AS24: Wat zijn uw ambities voor de nieuwe Clio?

Steven Normann (wereldwijd marketing directeur Groep Renault): ‘Niet meer of minder dan het volledige imago van Renault doen veranderen. Hoewel hij voornamelijk voor Europa is ontwikkeld, is deze Clio voor ons een stijlbreuk met het verleden. Zowel qua design, qua stijl als qua appeal. Een stijlbreuk niet alleen ten opzichte van de drie vorige generaties Clio, maar zelfs voor de volledige 115-jarige geschiedenis van Renault.’

AS24: Grote ambities. Hoe worden die gedragen?

S.N.: ‘Op het design van Laurens van den Acker. Dit is ook wat het meeste ontbrak bij de vorige generaties Renault, waarover ik zonet sprak. Maar laten we ook niet vergeten dat deze Clio ook een zeer innovatief kantje in zich draagt, met zijn nieuwe motoren met directe brandstofinspuiting zowel voor benzine als voor diesel. Onze Energy Diesel moet in de Clio een gemiddelde halen van 3,2 l/100 km en een CO2-uitstoot van 83 gr/km voor 90 pk. Daarmee halen we met onze goedkopere gewone diesel het niveau van sommige hybrides.’

AS24: U stelt hier de vijfdeurs en de break voor. Mogen we ons aan nog varianten verwachten, een cabrio bijvoorbeeld?

S.N.: ‘Neen, dat denk ik niet. Sinds 2008 is de markt in Europa zeer onvoorspelbaar geworden. Met een zo opvallende vijfdeurs en een break die wat lijkt op een shooting brake maar wel nog best praktisch blijft, moeten we in staat zijn om onze vooropgestelde financiële resultaten en productievolumes te bereiken.’

‘Een cabrio lijkt me niet eens zo’n gek idee, maar momenteel zijn de marktomstandigheden er niet naar om ons in zo’n gewaagd project te storten.’

AS24: Laten we het even over de elektrische Renaults hebben. Hoe slaat de balans door, nu de Fluence en Kangoo EV goed ingeburgerd zijn?

S.N: ‘De volumes blijven bescheiden, maar we zijn dan ook pioniers in dit segment. Vandaag mogen we ons marktleider noemen, wat een zekere tevredenheid met zich brengt. We stellen nu de Zoé voor, die de eerste compacte elektrische wagen wordt met een groot rijbereik. Hij haalt tot 210 km. Dankzij staatssteun kan hij in Frankrijk worden verkocht aan een prijs van 13.700 euro. Meer dan de andere voertuigen kan Zoé een belangrijke rol spelen om de elektrische auto bij een breed publiek te doen doorbreken. Maar het wordt een lange weg. Het feit dat je ergens pionier bent, betekent nog niet automatisch dat je ook succesvol bent. We zien dat als een oefening in doorbijten en volharden, wat past binnen onze cultuur bij Renault.’

AS24: Wat ontbreekt volgens u het meest om de elektrische auto te laten doorbreken?

S.N.: ‘Ik denk dat er meer zichtbaarheid moet zijn van de laadpunten in de grote steden. Als u nu twee laadpalen vindt wanneer u naar de supermarkt gaat, is dat al veel. Er zijn er meer nodig om de mensen vertrouwen te geven in de elektrische auto.’

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

1 BUGATTI W16 Mistral World Record

453.9 km/u: Deze Bugatti is de snelste cabrio ter wereld

Autonieuws
BMW-iX3-2025-Neue-Klasse-Front

Exclusief: Dit is de nieuwe BMW iX3 (2025)

Autonieuws
Research

9 Gebruikte winterauto's voor minder dan 10.000 euro

Autonieuws
Ontdek meer