Het DS-verhaal is uitgegroeid tot een succes. Maar hoe moeilijk is het om van een gewone Citroën een geloofwaardig premium-product te maken?
Metroz: "Het is wel een hele uitdaging, ook al is het wat stijl betreft niet de moeilijkste oefening. We hebben meer zorg besteed aan de details, aan de voelbare kwaliteit, aan materialen en afwerking, en aan al wat refereert aan exclusiviteit. We hebben moeten zoeken naar nieuwe grafische elementen en naar sterke uiterlijke kenmerken. Een DS is een beetje een beeldhouwwerk. Een 3D-koetswerk maakt integraal deel uit van het DNA van een DS. Bij elke blik ontdek je wel een nieuw detail.”
Toen de DS3 werd gelanceerd, meldde Citroën dat het DS-gamma uit 3 modellen zou bestaan. Met DS5 zijn we daar nu bij aanbeland, maar het valt moeilijk te geloven dat Citroën midden in een dergelijk succesverhaal zou stoppen...
"Natuurlijk niet. We blijven het gamma verder ontwikkelen. We hebben net een contract afgesloten met een Chinese constructeur die het DS-gamma via een apart netwerk bij hen wil lanceren. En omdat de Chinese koper gek is van een lange berline, zullen we er zo op middellange termijn één aan ons gamma toevoegen (op basis van de Metropolis?, red). Hij is vooral voor de Chinese markt bedoeld, maar zal ook elders in de wereld worden aangeboden.”
Maar het zal wel overal om dezelfde auto gaan?
"Ja, op enkele aanpassingen aan het koetswerk na, al naargelang van de markt. Maar dat doen we ook met de andere Citroëns. Sommige details zal je alleen in China zien. Het D-popular segment (bvb VW Cross Polo, red) is dan weer bijzonder belangrijk in Brazilië, maar stelt niets voor bij ons. Dat kan ook wijzigingen met zich meebrengen.”
Krijgen we onderin het gamma recht op een DS3 cabrio?
"Maar natuurlijk. (na overleg met een gealarmeerde assistente)... Enfin, ik zie niet in waarom niet? We hebben allen zin in een DS2, maar momenteel gaat al onze aandacht uit naar de hogere C-, D- en E-segmenten, waar de vraag groot is.”
De stijl van toekomstige Citroëns en DS-producten zal verder uiteen liggen?
"Ja, in onze designstrategie hebben we duidelijk twee verschillende richtingen uitgestippeld voor de klassieke Citroëns en de DS’en. Vanaf 2014 zal dat verschil nog duidelijker zichtbaar worden.”
Om even terug te komen op Citroën: zullen we de opmerkelijke vormen van de huidige concepts terugvinden in de productiemodellen?
"In de toekomstige DS’en zullen enkele elementen terugkeren van wat we nu tonen. Met de Tubik hebben we onze stijl tot in het extreme doorgetrokken. We wilden met een eenvoudige vorm iets heel expressief tonen. En dat is wel waar we met Citroën naartoe willen: een eenvoudige vorm, maar wel met een heel duidelijke eigen persoonlijkheid.”