Wat moeten we onthouden van jouw eerste seizoen als eerste piloot van Hyundais World Rally Team?
Thierry Neuville: ‚Met één overwinning en twee podiumplaatsen hebben zowel het team als ik zelf alle redenen om tevreden te zijn over ons eerste seizoen samen. De rally van Duitsland zal vast altijd bijblijven omdat we daar onze eerste WK-overwinning hebben behaald. Van de laatste rally van het seizoen in Groot-Brittannië is zelfs een lichte frustratie blijven hangen omdat we daar op 10 seconden zijn gestrand van het podium. Maar goed…’
Denk je dan dat 2015 het jaar wordt waarin overwinning overwinningen worden, of is dit een overgangsjaar?
‚Ik denk dat dit seizoen alle aandacht zal uitgaan naar een goede ontwikkeling van onze nieuwe i20. Natuurlijk zijn we daarmee goed geplaatst om één of verschillende manches van het WK te winnen. De technische basis van onze auto is goed. We denken dat we er zonder problemen een uitstekende rallywagen van zullen maken die kan wedijveren met de beste concurrenten. Alleen hebben we in het ontwikkelingswerk wel enkele weken vertraging opgelopen. Hij zal pas echt op volle slagkracht komen in de loop van het seizoen.’
Met de nieuwe i20 hoort een wereldtitel in 2015 dus niet tot de mogelijkheden?
‚Dat ligt voor de hand. Het zal niet makkelijk zijn om de bovenhand te hebben dit seizoen. Dat wisten we eigenlijk al van bij het begin. Daarentegen, in 2016 willen we een zeer serieuze titelkandidaat zijn, zowel bij de piloten als bij de constructeurs. Hyundai heeft zich die beide titels tot doel gesteld. Ik denk dat het haalbaar is, van zodra we ons hoogste niveau zullen hebben bereikt in de ontwikkeling.’
Heel wat constructeurs stellen dat de informatie die hun piloten bezorgen belangrijk is, zelfs voor de ontwikkeling van de gewone seriewagens. Is dat zo?
‚Je moet dat ook niet overdrijven. Auto’s ontwikkelen is vooral een werk van ingenieurs. Ik kan hen alleen maar mijn advies geven. Voor de Genesis naar Europa kwam, hebben ze me bij Hyundai gevraagd om hem te testen en opmerkingen te bezorgen. Maar ik weet niet of ze daar bij Hyundai uiteindelijk veel mee kunnen doen hebben. Waar we daarentegen nuttiger werk kunnen verrichten, is bij de lancering van de sportieve N Performance modellen. Alleen, ik vrees dat ik niet nog eens twintig dagen testwerk in mijn reeds propvolle agenda geperst krijg.’
Welke Hyundai uit de huidige modelrij krijgt momenteel uw voorkeur?
‚De tofste Hyundai van het moment is ongetwijfeld de i30. Hij is handig en gebruiksvriendelijk. Maar als piloot ben ik vanzelfsprekend meer aangetrokken tot de nieuwe i30 Turbo. Ik heb hem alleen nog niet kunnen testen. Maar zijn sportieve look spreekt me wel aan. Met zijn dubbele uitlaat hoor je hem komen. Ik denk dat de i30 Turbo wel potentieel heeft bij een jong publiek. Met een motor met 180 pk heeft hij meer dan genoeg in huis om iedereen te plezieren, toch? Bovendien is het in deze categorie meestal lang zoeken naar een betaalbaar sportief alternatief.’