Terwijl ook de MP 4-12C het F1-team weer helemaal in beeld bracht als constructeur. Wij spraken in Parijs met communicatiedirecteur Wayne Bruce over de ambities van McLaren.
AS24: Hoe verloopt de terugkeer van McLaren op de particuliere sportwagenmarkt?
Wayne Bruce: ‘Uitstekend. We hebben de MP 4-12C in juni vorig jaar in Londen gelanceerd. Sindsdien is er een netwerk gegroeid met 38 concessiehouders in 22 landen. Tegen het einde van het jaar zullen we 1.500 exemplaren verkocht hebben van de MP 4-12C. Daarbij komen nog de eerste leveringen van de Spider, die pas heel op het einde van het jaar besteld wordt.’
AS24: Is 1.500 stuks naar verwachting?
WB: ‘Globaal genomen wel. We scoren boven verwachtingen in de Verenigde Staten en blijven wat onder we gehoopt hadden in Europa. Maar het totale plaatje is wel wat we in gedachten hadden.’
‘Volgend jaar moet dat volume flink aandikken. Dan komt de Spider volop op gang, maar ook omdat we ons op de Chinese markt lanceren. Momenteel zijn we in Azië alleen in Japan, Hong Kong en Singapore aanwezig.’
AS24: Hebben de kopers van de 4-12C ene bepaald profiel?
WB: ‘Globaal genomen gaat het om vrij jonge kopers, toch voor een GT-markt. De meeste zijn zakenmensen. Het zijn gepassioneerden. Ze weten dat deze auto ontwikkeld is vanuit de filosofie van ons F1-team en met hetzelfde oog voor detail. Hij is gegroeid vanuit onze obsessie voor perfectie. Onze klanten zijn ook op zoek naar de exclusiviteit die ons merk biedt, we zijn niet de meest vertegenwoordigde in ons segment.’
‘Sommige van onze klanten hebben alleen hun MP 4-12C, die ze elke dag gebruiken voor hun verplaatsingen. Voor anderen maakt onze auto deel uit van hun collectie.’
AS24: Kunnen we ons aan nog afgeleiden van de auto verwachten?
WB: ‘Nee. Kom, zeg nooit nooit, maar het zal toch niet voor meteen zijn. Momenteel zitten we aan één nieuw model per jaar: de MP 4-12C in 2011, de Spider in 2012 en de P1 in 2013. Daarna zien we nog wel.’
AS24: De P1 die jullie in Parijs tonen, is een concept. Wanneer mogen we ons aan de definitieve versie verwachten?
WB: ‘Het uiteindelijke model zal binnen minder dan een jaar worden voorgesteld. Onze ambitie is om de meest efficiënte straatauto ooit te ontwikkelen. Niet de snelste zoals de Veyron, maar de beste op een circuit.’
AS24: Welke concurrenten ziet u?
WB: ‘Hij zal geen directe concurrenten hebben. De P1 wordt echts iets uniek op de markt. Helemaal anders dan wat we tot nu toe kennen.’