Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Interview: Xavier Peugeot – ‘Risico’s genomen met 208’

‘De 208 had een logische uitvloeier kunnen zijn van 205, 206 en 207. Dat is hij niet, we hebben risico’s genomen door hem kleiner en lichter te maken’, zegt Xavier Peugeot, telg van de beroemde familie en productverantwoordelijk bij Peugeot.

Wat zijn volgens u de gevolgen op de evolutie van de elektrische auto wanneer de economie blijft kwakkelen?

XP: ‘We hebben al jaren geleden onze positie ingenomen rond de evolutie van de elektrische auto. We hebben volledig elektrische oplossingen met de iOn. Daarnaast zijn er de micro-hybrides (start/stop technologie), en de hybride oplossingen. In dit laatste segment zijn wij aanwezig met twee modellen, 3008 en 508 en er komt een derde aan. Wij bieden hier een unieke combinatie van diesel en elektrisch aan, en met de plug-in modellen dient zich alreeds een nieuwe oplossing aan. Vandaag maakt dit het moeilijk voorspellingen te maken, vooral omdat de gewone verbrandingsmotoren hun rol blijven spelen. Zo stellen wij vandaag de 208 voor, die een gemiddelde CO2-winst belichaamt van 34 gram. De gemiddelde CO2-uitstoot van het 208-gamma zal 103 gr/km bedragen, waar dat bij de 207 nog 137 gram was. Dit maakt het op de dag van vandaag moeilijk om te zeggen of we volledig richting elektrische auto uitgaan, dan wel van een hybride oplossing zullen spreken, of zelfs maar de verbrandingsmotor kunnen uitschakelen. We zien dat er hier nog grote efficiëntiewinsten worden geboekt, ik zou deze dan ook nog niet uitschakelen.’

Is de elektrische auto aan zijn huidige prijs een goed product voor de consument?

XP: ‘Ik denk wel dat het een goed product is, maar je moet er wel rekening mee houden dat dit nog een technologie is die verder ontwikkeld wordt. Er zal een beter evenwicht komen tussen het fiscale voordeel, de autonomie en de prijs. Hier is momenteel tussen de verschillende Europese landen nog niet echt een evenwicht te merken. We zien dat er verschillende posities zijn momenteel.’

Zou een volledig gelijkgestemde Europese wetgeving op dit vlak interessant zijn?

XP: ‘Waarschijnlijk wel ja, maar ik wil hier vooral mee zeggen dat er nog groei zit op de elektrische auto. We mikken op een marktaandeel van 15% voor de hybride en elektrische auto’s tegen 2020, onderverdeeld in 5% elektrisch en 10% hybride. En dan houden we er rekening mee dat er steeds minder fiscale steun zal komen voor de aankoop van elektrische auto’s.’

Die roep om de verbrandingsmotor nog niet uit te schakelen, lijkt plots overal weer op het voorplan te komen.

XP: ‘Ziet u 208 hier? Zestig procent daarvan zal met een diesel de deur uit gaan. Welnu, die zitten allen gemiddeld onder 100 gr/km CO2. De laagste zal 87 gram uitstoten. Dit begint een heel laag niveau te worden, dat binnen ieders portefeuille past.’

Hoe ziet u de verkoop evolueren in Europa?

XP: ‘We houden dit jaar rekening met een min 5 procent in Europa. Voor Frankrijk denken we aan min 10 procent. Dit maakt het bijzonder moeilijk om op lange termijn voorspellingen te maken.’

Waar ziet u op productvlak nog mogelijkheden voor Peugeot?

XP: ‘Ik denk dat ons beste antwoord op een moeilijke markt schuilt in dynamisme en innovatie. Daarom zij wij heel fier dat we in Genève heel wat nieuwigheden voor te stellen hadden. De 208, ons belangrijkste model, vertegenwoordigt voor ons echt een generatiesprong. We hadden een eenvoudige evolutie kunnen maken, volgend op 205, 206 en 207. We hebben ambitie getoond en het meest ambitieuze lastenboek doorgevoerd dat we ooit met Peugeot hebben nagestreefd. Dit is een auto die vandaag met ambitie en innovatief voor de dag komt. De styling is sterk. Dit is een auto die 7 cm kleiner is dan zijn voorganger. Dit geeft hem meer mogelijkheden in de stad. Maar door zijn compacte afmetingen heeft hij ook meer troeven uit te spelen dan de 207. Hij vertegenwoordigt het ideale evenwicht. Hij is 5 cm groter geworden vanbinnen, 110 kg lichter en uitgerust met de nieuwste motoren zoals onze driecilinder. 34 gram CO2 minder gemiddeld voor het hele gamma en een koffer die met 15 liter gegroeid is. En het interieur is een synthese geworden van een innoverende stuurpost met een combinatie van een hoger ingestelde head up-display ten opzichte van 3008, waardoor je in het rijden door het stuur kijkt. Een onbewuste indruk, maar een hele verbetering. Hierdoor hebben we ook de diameter van het stuur kunnen verkleinen, wat het wendbaarheidsgevoel ten goede komt. Een jongste generatie touch screen maakt het verhaal af. Een heel nieuw gevoel dat we ontwikkeld hebben ten opzichte van de vorige generatie.’

‘Deze auto heeft veel troeven, en is het begin van een heel nieuw verhaal voor Peugeot. We hebben in Genève twee concepts van de 208 getoond: de XY en de GTi. Bij ons zijn concepts er nooit zomaar. Ze tonen de richting die we de komende jaren nog uit willen gaan. Er zijn nog leuke tijden in het verschiet bij ons.’

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

1 BUGATTI W16 Mistral World Record

453.9 km/u: Deze Bugatti is de snelste cabrio ter wereld

Autonieuws
BMW-iX3-2025-Neue-Klasse-Front

Exclusief: Dit is de nieuwe BMW iX3 (2025)

Autonieuws
Research

9 Gebruikte winterauto's voor minder dan 10.000 euro

Autonieuws
Ontdek meer