Hyundai heeft inderdaad een productieversie klaar van de conceptcar ‘45’, die het eind 2019 toonde. De inspiratie daarvoor kwam van de originele Pony, en dat is ook de auto waar deze Ioniq 5 de mosterd haalt. Niet dat dit een kleine vijfdeurs is: de Ioniq 5 meet 4,64 meter en de koffer is 531 liter groot. De Koreanen spreken over een “crossover utility vehicle”, wij noemen het eerder een uit de kluiten gewassen vijfdeurs.
De Ioniq 5 staat trouwens op een geheel nieuw platform, dat de naam “Electric-Global Modular Platform” (E-GMP) meekrijgt. De wielbasis bedraagt 3 meter, en dat is goed nieuws voor de binnenruimte. Daar springen vooral de gerecycleerde materialen en het “Universal Island” op, een over 14 centimeter verschuifbare middenconsole. Ook de achterbank verschuift, over een lengte van 13,5 centimeter. Een glazen dak zorgt ervoor dat de passagiers in het licht baden, terwijl het optioneel van zonnecellen kan worden voorzien om het batterijniveau een bescheiden duwtje in de rug te geven.
Over de batterijen gesproken: die zijn er in twee formaten: 58 kWh en 72,6 kWh. Die eerste krijgt een elektromotor op de achteras, goed voor 170 pk (125 kW). De tweede doet het als RWD met 218 pk (160 kW) en als AWD - met een extra elektromotor op de vooras – met 306 pk (225 kW). Maximaal moet de Ioniq 5 zo’n 480 kilometer ver geraken op een volle batterij.
De Koreaan kan overweg met zowel 400 volt als 800 volt, waardoor je aan een snellader van 350 kW in amper 18 minuten tot 80 procent hebt opgeladen. Tot slot beschikt de Ioniq 5 nog over een “vehicle-to-load"-functie. Daarmee kan je aan 3,6 kW andere elektrische toestellen opladen, zoals elektrische fietsen. De Ioniq 5 komt er tegen de zomer aan.