Misschien herinnert u zich nog wel dat in juni 2018 deze bruut voor het eerst zijn opwachting maakte. Hij komt voort uit een samenwerking tussen Italdesign en Nissan, beide op dat moment 50 jaar jong. Ja, het beroemde Italiaanse designhuis en de Japanse megaconstructeur delen dezelfde geboortedatum: 1968. Dat vierden ze met deze Italdesign GT-R50, waarvan slechts 50 exemplaren zullen worden geproduceerd.
Nismo
Vandaag zien we voor het eerst hoe de GT-R50 er in zijn productieversie zal uitzien. Het enige verschil met het prototype dat we vorig jaar zagen, is het iets meer op comfort ingestelde interieur met een multimediasysteem en met echte zijspiegels in plaats van camera’s. Maar voor het overige kopieert hij de spectaculaire lijnen, de gapende muil en de achterkant van een jachtvliegtuig integraal naar het productiemodel.
De basis van de Italdesign GT-R50 is natuurlijk geen ‘eenvoudige’ Nissan GT-R maar wel de Nismo, de nog sportievere versie. De 3,8-liter V6 biturbo blijft behouden. Die wordt nog steeds à la AMG opgebouwd en gehandtekend door één enkele technicus. Wel zijn er nog een paar verbeteringen gebeurd: nieuwe turbo’s, nieuwe intercoolers, nieuwe injectoren en enkele elementen uit de GT3-raceversie. Hierdoor klimt het vermogen van 600 pk en 652 Nm naar 720 pk en 780 Nm. De prestatiescijfers zijn nog niet bekend, maar dit lijkt al veelbelovend.
Made in Italy
De GT-R50 wordt in Italië gebouwd bij Italdesign in Turijn. Italdesign – onderdeel van de VW-groep - heeft de geknipte high-tech infrastructuur voor een dergelijk project. Het bedrijf bezorgde ons eerder al de razendknappe Zerouno. Waar de GT-R eigenlijk een vrij goedkope auto is voor zijn prestatieniveau, kan je dat niet zeggen van de GT-R50 by Italdesign. Die gaat liefst 990.000 euro kosten, waardoor hij net niet tot de exclusieve club behoort van 1-miljoen-supercars. Maar zet de prijs om in dollars, en de grens van een miljoen gaat aan diggelen. De 50 auto’s zijn nog niet ‘sold-out’, maar het verzamelpotentieel is duidelijk. Niet te lang treuzelen is de boodschap.