In amper enkele maanden lijkt Jaguar zijn hele gamma vernieuwd te hebben. Na de F-Type en XE die vorig jaar werden gefacelift, volgden de F-Pace en de XF. En nu? Nu is het de beurt aan de E-Pace.
Vertrouwde evolutie
Om het eenvoudig te houden, kun je zeggen dat de nieuwe E-Pace de nieuwigheden overneemt die de nieuwe Range Rover Evoque recent kreeg. Die twee delen immers hetzelfde platform. Maar waar het bij de Range Rover om een nieuw model gaat, krijgt de E-Pace een facelift. Aan de buitenkant zijn de enige evoluties die in het oog springen de nieuwe led-koplampen en een iets andere bumper.
Binnenin springt er wel meer in het oog. De E-Pace krijgt voortaan een nieuw stuur en dito keuzehendel voor de versnellingsbak, zaken die we kennen van de rest van het Britse gamma. Er is ook het nieuwe Pivi Pro-infotainmentsysteem met touchscreen van 11,4 duim. Jaguar vermeldt ook nieuwe, zachtere materialen en sfeerverlichting.
Licht en laadbaar
Onder de motorkap copy-paste de E-Pace de evoluties van de Evoque. Alle motoren krijgen dus milde hybride aandrijving, op de instapdiesel na (D165). De topversie is een nieuwe plug-inhybride. Die combineert de nieuwe driecilinder-benzine van 200 pk met een elektromotor van 80 kW (109 pk) op de achteras, goed voor een gecombineerd vermogen van 309 pk. Dankzij een batterij van 15 kWh moet de E-Pace P300e een elektrisch rijbereik van 55 kilometer halen. Volgens de WLTP-cyclus bedraagt de CO2-uitstoot 44 g/km. Hoewel deze versie nog even op zich laat wachten, is de nieuwe E-Pace wel al beschikbaar in de showrooms vanaf 39.500 euro.