Met de F-Pace schoof Jaguar in 2016 een extreem scherp gestileerde SUV naar voren. Het was dan ook niet overdreven als je de F-Pace een F-Type op hoge pootjes noemde. Ook dynamisch heeft de F-Pace zijn kwaliteiten. Eén probleem echter. Auto's van deze grootteorde worden in Europa vooral zakelijk verkocht. En met de neergang van de dieselmacht, stond Jaguar even ter plaatse te trappelen. Nu wil het een inhaalrace uitvoeren. Met de F-Pace facelift.
Stekker
Het sleutelwoord voor die inhaalrace is "stekker". Want jawel, de F-Pace is er voortaan ook als plug-inhybride. Die F-Pace P400e gebruikt een 300 pk sterke 2-liter viercilinder turbobenzine en koppelt die motor aan een elektromotor van 143 pk. Goed voor een systeemvermogen van 404 pk. Dankzij een forse accu van 17.1 kWh moet je maximaal 53 kilometer ver geraken op één elektrische lading. De sprint naar de honderd? Die mag dan weer amper 5.3 tellen in beslag nemen. Potentieel pijnpunt van deze aandrijving? Met een CO2-uitstoot van 49 g/km weet hij maar net onder de Belgische bovengrens te duiken. Wordt die de komende jaren strikter, dan verliest Jaguar terug haar verkooppunt.
De plug-in is trouwens niet de enige versie die je kan krijgen van de F-Pace. Zo zijn er ook verbrandingsmotoren zonder elektrohulp. Al klopt dat niet helemaal, want élke motor op de F-Pace is een mild-hybrid dankzij een 48 volt boordnetwerk. Het gaat dan over een 2-liter diesel met 163 of 204 pk en een 3-liter zes-in-lijn diesel met 300 pk. Op benzinevlak schuift Jaguar naast de plug-in ook een 250 pk sterke 2-liter turbobenzine en een 340 dan wel 400 pk sterke 3-liter zescilinder naar voren. Bijbetalen voor een automaat? Dat hoeft gelukkig niet meer. Want alle motoren zijn standaard gekoppeld aan een automaat met 8 trappen.
't Zit van binnen
Met een rist aan nieuwe motoren zouden we bijna vergeten dat er ook visuele wijzigingen te herkennen zijn aan de F-Pace facelift. Vooraan groeit de grille een stuk en werd het signatuur van de dagrijverlichting aangepast. Haal je écht het vergrootglas boven, dan zal je ook een aangepaste motorkap en bumpers rondom opmerken. Als we het echter moeten hebben over de meer dynamisch vormgegeven plaats voor de nummerplaat achteraan, dan weet je dat het over details gaat. Het nieuw lichtsignatuur aan de achterkant moet het plaatje tenslotte af maken.
Het leek er dan ook op dat de designers hun energie spaarden voor het interieur. Volgens Jaguar ging de gehele boordplank op pensioen. Waardoor je naar een nagelnieuw exemplaar mag kijken. Dat dashboard lijkt meer dan ooit op gerief dat je bij Range Rover krijgt. Niet gek natuurlijk, gezien Jaguar en Land Rover zustermerken van elkaar zijn. Een gigantische centrale tablet moet de aandacht - hopelijk niet al te hard - trekken. De kenmerkende draaiknop van Jaguar om de automaat te bedienen verdwijnt ook. In de plaats komt een meer klassieke pook. Verder schermt Jaguar met nieuwe meer comfortabele stoelen met bredere kussens en massagefunctie en het nieuwe Pivi Pro-infotainmentsysteem. Wij merken nog een aangepast stuurtje en raamknoppen op die eindelijk (eindelijk!) niet meer op het bovenpaneel van de deur zitten.