Dank u Jaguar, om te blijven geloven in de klassieke coupé, ook al heeft die het moeilijk momenteel tegen de ‘SUV-coupés’ en de ‘coupés met vier deuren’. Audi heeft dit jaar laten weten dat de TT geen vervolg krijgt, en de 911 doet het vooral nog goed omdat Porsche het aantal variaties op de 911 maar blijft uitbreiden. In Europa verkoopt Jaguar iets meer dan 4.000 F-Types per jaar, met de coupé die het iets beter doet dan de roadster. Maar laat ons wel wezen: dit zijn marginale verkoopscijfers. Gewoon ter referentie: jaarlijks verkoopt Jaguar zes keer zoveel F-Pace SUV’s in Europa.
25 pk meer
Maar dus: hoezee, de sportcoupé blijft belangrijk bij Jaguar en we krijgen een knap vernieuwde F-Type. Die gooit de V6 definitief overboord in Europa, er is alleen nog sprake van een viercilinder turbobenzine en een V8. De 2-liter turbo beschikt over 300 pk en achterwielaandrijving, de 5-liter V8 met compressor (450 pk) laat zowel achter- als vierwielaandrijving toe, en de Jaguar F-Type R met V8 (575 pk, +25 pk) opteert voor uitsluitend vierwielaandrijving. Die laatste knalt naar 100 km/u in 3,7 seconden.
Alleen nog automaat
Het is ook gedaan met manueel schakelen in de F-Type, Jaguar biedt alleen nog de ZF achttrapsautomaat aan met een verbeterd schakelprogramma. We zien ook een verbeterd digitaal dashboard met meer menu’s. De basisprijs van de vernieuwde Jaguar F-Type bedraagt 65.100 euro.