Met de XF voert Jaguar een gevecht vanuit de oppositie. Want verkoopsuccessen BMW 5 Reeks, Mercedes E-Klasse en Audi A6 zwaaien de plak in het segment. Desalniettemin geeft Jaguar het gevecht niet op. Met een opgefriste XF als nieuwste strijdwapen.
Pivi Pro
Die XF facelift geniet van opgefrist bumperwerk. Het gaat dan over een gegroeide grille (uiteraard), grotere lichtinlaten onder die grille en aangepaste koplampen. Loop je langszij, dan merk je ook een anders vormgegeven koelsleuf op net voor de voorste deuren. Achteraan moet een nieuwe bumper de XF breder op de weg zetten en zijn ook de lichten wat aangepast. Kleine details die de XF terug wat frisser moeten doen ogen.
De echt belangrijke nieuwigheden ga je als klant dan ook aan de binnenkant tegen komen. Daar prijkt voortaan een nagelnieuw infotainmentscherm trots op het dashboard. Pivi Pro noemt Jaguar het en het zou moeten kunnen concurreren met de beste bedieningssystemen op de markt. Kijk, dat was ooit wel anders bij het Britse merk. Een nieuwe hendel voor de automaat, nieuwe deurpanelen en aangepaste stoelen maken het plaatje verder af.
(milde) hybride
Hoewel deze facelift het uitgelezen moment was om de XF te voorzien van een stekker, opteert Jaguar er evenwel voor om klassieke verbrandingsmotoren naar voren te schuiven. Het gaat dan over een 2-liter turbobenzine en een 2-liter turbodiesel. De benzine komt er als 25t en 30t met respectievelijk 250 en 300 pk. 25t doet het standaard met achterwielaandrijving, optioneel kan je voor vierwielaandrijving gaan. 30t laat zijn 300 paarden steeds los op de vier wielen.
De diesel gaat voortaan door het leven als hybride. Nu ja, milde hybride. Want de viercilinder van 204 pk wordt ondersteund door een 48-volt boordnetwerk en een riemaangedreven starter/generator. Die ingreep duwt het WLTP-verbruik naar minmaal 4.9 l/100 km en de C02-uitstoot richting 130 g/km. Zoek je een buitenbeentje in het klassieke leasingveld? Zoek niet verder!