Het gaat niet goed met Jaguar. Het is te zeggen, het Britse merk zit in een precaire fase. Sinds 2021 heeft het merk namelijk geen enkele nieuwe auto meer gelanceerd om zich volop klaar te stomen voor een nieuw hoofdstuk. Eentje die elektrificatie voorop zet, eerder Maybach dan Mercedes als concurrent ziet en… kleurrijker wordt?
3 nieuwe EV’s op til
Eind volgend jaar zal dat nieuwe hoofdstuk uit de doeken worden gedaan, waardoor Jaguar van zijn dealers verwacht dat ze een jaar lang (!) geen nieuwe auto’s meer verkopen. Dat is ongezien in autoland voor een constructeur van die grootte. Eind 2025 is het dan tijd voor een trio EV’s: een sportieve GT, een praktische SUV en een statige limousine. Hoewel het merk de voorbije jaren het zwaard opnam tegen BMW en co, wil het zich vanaf 2025 plaatsen als een rivaal voor pakweg Bentley, Maybach en Rolls-Royce.
Voor we die auto’s te zien krijgen, toont Jaguar - als zoethoudertje - zijn nieuwe merkidentiteit. Vergeet het traditioneel of stoer denken, sigaren en mannenclubs en vervoermiddelen voor de antagonisten van James Bond worden ingeruild voor felle kleuren en androgyne figuren. Ook de merknaam wordt zachter geschreven en er is zelfs een nieuw logo waarin in een cirkel een “J” en een bijna identiek vormgegeven “r” prijken.
Waarden van oprichter Sir Wiliam Lyons
Hoewel je Jaguar ervan zou kunnen betichten te veel geld te hebben gedoneerd aan een hip marketingbureau, zegt datzelfde marketingbureau dat ze het nieuwe Jaguar gebaseerd hebben rond enkele kern-uitspraken van oprichter sir William Lyons. Het gaat dan onder andere over “Copy Nothing” (wees jezelf), Live vivid (leef ten volle) en “delete ordinary” (verzet je tegen het gewone).
Het nieuwe Jaguar zal zijn debuut maken tijdens de Miami Art Week op 2 december van dit jaar. Daar zal het merk een “eerste globale installatie die een fysieke manifestatie van de Exuberant Modernism-filosofie bevat” met de wereld delen. Of daarin ook plaats is voor een auto? Uw gok is zo goed als de onze!