Het Amerikaanse Jeep wil vanaf 2030 in Europa alleen nog elektrische auto’s verkopen. Tegen 2025 wil het al vier volledig elektrische modellen hebben voorgesteld. Er is dus werk aan de winkel, en de eerste elektrische Jeep wordt voorgereden: de Avenger.
Elektrisch platform?
Het finale design lieten de Amerikanen enkele weken geleden al zien, maar de technische details bewaarde Jeep voor de onthulling op het salon van Parijs. De Avenger krijgt een elektromotor van 115 kW (156 pk) en 260 Nm, die zijn voeding haalt uit een batterij met capaciteit van 54 kWh. Dat moet een WLTP-rijbereik opleveren van 400 kilometer. Die cijfers lijken trouwens verdacht hard op die van de geüpdatete Peugeot e-208 en DS 3 E-Tense, waardoor Jeep het volledig elektrische platform dat het eerst aankondigde nog even op stal lijkt te houden. Temeer omdat er in de wandelgangen ook gewag wordt gemaakt van een benzineversie voor deze Avenger...
Alleszins wil deze elektrische en voorwielaangedreven Avenger in de eerste plaats vooral een echte Jeep zijn, en zich op onverhard terrein dus ook enigszins uit de slag kunnen trekken. Daarvoor krijgt de 4,08 meter lange compacte Amerikaan niet alleen een gunstige bodemvrijheid en dito aan- en afrijhoeken, maar ook een afdaalhulp en het Selec-Terrain-systeem met speciale rijmodi voor sneeuw, modder en zand.
Prijzen
De Avenger krijgt het typische Jeep-radiatorrooster mee met de verticale sleuven. Dat wordt geflankeerd door horizontale dagrijverlichting, terwijl de lichtblokken achteraan de typische X-vormige lichtsignatuur van het merk krijgen. Binnenin houdt deze Jeep er een opvallend minimalistisch dashboard op na, met een horizontale, dunne boordplank en geïntegreerde ventilatieroosters, een digitaal instrumentarium en een centraal infotainmenttouchscreen van 10,25 duim. Het koffervolume van de Avenger bedraagt 355 liter.
De Jeep Avenger is vanaf nu te bestellen als royaal uitgeruste 1st Edition. Die krijgt een startprijs mee van 39.500 euro.