Nee, de nieuwkomer heet niet Grand Wagoneer, maar Grand Cherokee L. Hoewel de benaming kon terugkeren voor een topversie of een ander groot model, blijft de historische naam voorlopig voorbehouden voor het conceptmodel van vorig jaar. Daar neemt deze nieuwe Grand Cherokee L wel heel wat elementen van over.
Bigger, better
Zoals de L in zijn naam aangeeft, is de nieuwe mastodont van Jeep gegroeid in alle richtingen. Hij is niet alleen hoger en breder, maar ook langer (5,18 meter). Zijn wielbasis is nu meer dan 3 meter lang. Hij staat eveneens op een nieuw platform dat onder meer aluminium gebruikt.
Op vlak van design zien we de prominente voorkant die de Grand Wagoneer introduceerde, en een verfijnde visuele signatuur. Net als bij de kleinere Compass is er een chromen lijn die de daklijn volgt en bij de achterklep naar beneden duikt. Daar zien we dan weer slankere lichtblokken zoals voordien.
6 of 7 plaatsen
De nieuwe grotere fundamenten zorgen er wel voor dat deze Grand Cherokee L tot zeven passagiers kan herbergen. Die genieten van alle comfort, omdat Jeep de auto hoger in de markt wil positioneren. Volgens het merk profiteert de topversie onder meer van leder met stiksels, hout en uiteraard een hoogwaardig audiosysteem.
Het dashboard krijgt ook een nieuw ontwerp, maar behoudt nog steeds het rechthoekige scherm voor het UConnect-infotainmentsysteem. Dat is 10,1 duim groot en wordt aangevuld door een volledig digitaal instrumentenpaneel.
Altijd vierwielaandrijving
Zoals het een echte Jeep betaamt is de Grand Cherokee L uiteraard voorzien van vierwielaandrijving, maar hij kan voortaan zijn vooras loskoppelen voor meer efficiëntie. We noteren verder nog luchtvering en dezelfde benzinemotoren als voordien: een 3.6 V6 en een 5.7 V8. Een plug-inhybride 4Xe volgt later, net als de kortere versie met vijf plaatsen die ook naar Europa komt.