Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Jost Capito: “Een VW R is als een zwarte panter”

Jost Capito, geestelijke vader van tal van RS Fords, heeft het nog steeds dik naar zijn zin als baas van R, de sportieve tak van Volkswagen. “Ik geloof heel hard dat een aantal andere merken het er wat te dik opleggen. Wat minder ‘m’as tu vu’ is beter.”

We spreken Jost Capito op de voorstelling van de VW T-Roc R, een belangrijke nieuwe stap in het R-hoofdstuk bij Volkswagen. Want hij is de eerste van een reeks nieuwe R-modellen binnen het VW-gamma.

10 vw-20150214-4348

GTI versus R

“De verdeling binnen ons merk is duidelijk”, zegt hij. “Al wat kleiner is dan de Golf krijgt GTI-modellen, al wat groter is dan de Golf maakt aanspraak op een R. De Golf kent als enige een overlap, die heeft zowel een GTI als een R.” Het verschil? “Een R is gesofisticeerder. Krachtiger ook en voorzien van vierwielaandrijving. Zie hem als een zwarte panter. Een R hoeft het niet zo nodig van de daken te schreeuwen. Wanneer ik sommige andere sportieve producten zie, dan denk ik: ‘wil ik daar eigenlijk wel in gezien worden?’. Een R stelt discretie voorop, hij is mensen die zelfbewust zijn en perfect weten waar ze goed in zijn”, zegt de man die in zijn vorige leven de geestelijke vader van de Ford Focus RS was.

T-Roc-R HM-005

Makkelijk

Zijn ervaring uit motorsport – Capito leidde het F1-team van Sauber tot 1996, deed hetzelfde bij Ford tot 2012, en vervolgens ook bij VW tot 2016 – speelt een belangrijke rol in de ‘finetuning’ van VW’s R-modellen. “Mensen denken dat racewagens moeilijk zijn, maar het omgekeerde is waar. Racepiloten willen een auto die makkelijk te besturen is en die voorspelbaar reageert. Alleen zo kunnen ze met de auto werken om er meer uit te halen. Anders wordt het een gevecht met de auto. Die kwaliteiten hebben we nu proberen te vertalen naar de T-Roc R: een goed communicerend stuur, toegankelijk voor de onervaren bestuurder maar met voldoende kwaliteiten voor een ervaren rijder om op zoek te gaan. We hebben de T-Roc R op het circuit van Oschersleben vergeleken met een Golf GTI TCR met semi-slick banden. Het verschil was heel beperkt.”

Jost Capito - Mexico 2016

Budgetbewust

We mogen nog R-modellen verwachten, maar de dagen van de zescilinder Passat R36 keren voorlopig niet meer terug. “Het MQB-platform van de nieuwe Passat laat alleen maar viercilindermotoren toe. Bovendien: we zijn Volkswagen en moeten heel hard waken over de prijs waaraan we ons in de markt plaatsen. We willen met de ER steeds een product hebben dat als goede ‘value for money’ wordt ervaren.” Wat brengt de toekomst dan? Op specifieke modellen wil Capito zich nog niet vastpinnen. Over aandrijfbronnen wil hij het wel hebben. “Diesel onderzoeken we niet. Benzine, elektrisch en hybride wel”, aldus Capito. Het is allerminst beslist dat er een volledig elektrische ID R komt, maar de mogelijkheden worden wel onderzocht in hoeverre het platform een sportieve wending kan krijgen. En ook de nieuwe Golf is een certitude. “Die is onwaarschijnlijk populair. We verkopen elk jaar 20.000 Golf R’s. Doorgaans beleeft een sportief model het eerste jaar van zijn introductie een piek in de verkoop om vervolgens terug te vallen. De Golf R niet: daarvan verzetten we er elk jaar 20.000. Onwaarschijnlijk.”

T-Roc-R HM-044

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Dongfeng-Box-Belgie-2024 01

Elektrische Dongfeng Box is Mini-rivaal voor 22.400 euro

Autonieuws
Porsche-Taycan-GTS-01

Opgefrist: Porsche Taycan GTS wil je hebben, Taycan 4 moet je hebben! (2024)

Autonieuws
Research-Intro

We kopen steeds vaker een jonge tweedehands (en elektrisch)

Autonieuws
Ontdek meer