We spreken Jost Capito op de voorstelling van de VW T-Roc R, een belangrijke nieuwe stap in het R-hoofdstuk bij Volkswagen. Want hij is de eerste van een reeks nieuwe R-modellen binnen het VW-gamma.
GTI versus R
“De verdeling binnen ons merk is duidelijk”, zegt hij. “Al wat kleiner is dan de Golf krijgt GTI-modellen, al wat groter is dan de Golf maakt aanspraak op een R. De Golf kent als enige een overlap, die heeft zowel een GTI als een R.” Het verschil? “Een R is gesofisticeerder. Krachtiger ook en voorzien van vierwielaandrijving. Zie hem als een zwarte panter. Een R hoeft het niet zo nodig van de daken te schreeuwen. Wanneer ik sommige andere sportieve producten zie, dan denk ik: ‘wil ik daar eigenlijk wel in gezien worden?’. Een R stelt discretie voorop, hij is mensen die zelfbewust zijn en perfect weten waar ze goed in zijn”, zegt de man die in zijn vorige leven de geestelijke vader van de Ford Focus RS was.
Makkelijk
Zijn ervaring uit motorsport – Capito leidde het F1-team van Sauber tot 1996, deed hetzelfde bij Ford tot 2012, en vervolgens ook bij VW tot 2016 – speelt een belangrijke rol in de ‘finetuning’ van VW’s R-modellen. “Mensen denken dat racewagens moeilijk zijn, maar het omgekeerde is waar. Racepiloten willen een auto die makkelijk te besturen is en die voorspelbaar reageert. Alleen zo kunnen ze met de auto werken om er meer uit te halen. Anders wordt het een gevecht met de auto. Die kwaliteiten hebben we nu proberen te vertalen naar de T-Roc R: een goed communicerend stuur, toegankelijk voor de onervaren bestuurder maar met voldoende kwaliteiten voor een ervaren rijder om op zoek te gaan. We hebben de T-Roc R op het circuit van Oschersleben vergeleken met een Golf GTI TCR met semi-slick banden. Het verschil was heel beperkt.”
Budgetbewust
We mogen nog R-modellen verwachten, maar de dagen van de zescilinder Passat R36 keren voorlopig niet meer terug. “Het MQB-platform van de nieuwe Passat laat alleen maar viercilindermotoren toe. Bovendien: we zijn Volkswagen en moeten heel hard waken over de prijs waaraan we ons in de markt plaatsen. We willen met de ER steeds een product hebben dat als goede ‘value for money’ wordt ervaren.” Wat brengt de toekomst dan? Op specifieke modellen wil Capito zich nog niet vastpinnen. Over aandrijfbronnen wil hij het wel hebben. “Diesel onderzoeken we niet. Benzine, elektrisch en hybride wel”, aldus Capito. Het is allerminst beslist dat er een volledig elektrische ID R komt, maar de mogelijkheden worden wel onderzocht in hoeverre het platform een sportieve wending kan krijgen. En ook de nieuwe Golf is een certitude. “Die is onwaarschijnlijk populair. We verkopen elk jaar 20.000 Golf R’s. Doorgaans beleeft een sportief model het eerste jaar van zijn introductie een piek in de verkoop om vervolgens terug te vallen. De Golf R niet: daarvan verzetten we er elk jaar 20.000. Onwaarschijnlijk.”