De spotlight mag dan wel op neefje Hyundai Ioniq 5 N staan, de Kia EV6 GT is niet zinnens om zich zonder slag of stoot de vergetelheid in te werken. Kia’s snelste auto ooit kreeg een facelift… en die maakt ‘m nog sneller.
Meer power, meer schakelen
Bij zijn lancering drie jaar geleden moest de EV6 GT nog genoegen nemen met “_maar_” 585 pk. Toegegeven, dat is in de realiteit al vortig veel vermogen, maar ondertussen is neefje Hyundai Ioniq 5 N daar al vlot over gegaan. Kia volgt nu en zegent ook zijn EV6 GT met dezelfde inborst. Daardoor spreken we over 650 pk, 740 Nm en een sprinttijd naar de honderd van amper 3,3 seconden.
Daar stopt de pret niet, want ook de batterij krijgt een boost. Die groeit van 77,4 KWh naar 84 kWh, waardoor de EV6 GT voortaan weer nét wat verder geraakt in de WLTP-cyclus (450 km ipv. 424 km). Het grote nieuws zit ‘m echter tussen de elektromotor en de wielen. Want Kia voegt, net zoals bij de Hyundai Ioniq 5 N, software toe waardoor je gesimuleerd kan schakelen zoals in een verbrandingsmotor. Klinkt gek, brengt hopen pret!
Subtiele visuele update
Wie hoopte op heftig spoilerwerk à la Ioniq 5 N, is er evenwel aan voor de moeite. De Kia EV6 GT blijft een racekanon in maatpak. De snuit loopt voortaan meer in lijn met broeders EV3 en EV9 en de achterbumper krijgt een wat andere invulling qua patroon. Wie goed kijkt zal trouwens ook nog nieuwe velgdesigns opmerken waarachter gifgroene remklauwen verstopt zitten.
Die kleur trekt zich ook door in het interieur dat voor een groot deel overtrokken wordt met Alcantara. Straffere sportstoelen voorin moeten duidelijk maken dat je niet met buurman's EV6 GT onderweg bent.