De Kia EV9 is geen nieuw model, maar al sinds zijn lancering vorig jaar belooft het Zuid-Koreaanse merk een derivaat met “enorm veel vermogen”. Die uitvoering is nu geland en heet - niet onverwachts - Kia EV9 GT.
Half werk? Of ruimte voor meer?
De GT-benaming paste Kia eerder al toe op kleinere broeder EV6 en daarenboven kon je de EV9 al bestellen met een GT-Line opsmukpakket. Nu is het echter tijd voor “the real deal”. Althans, op het eerste gezicht zou je dat er niet meteen aan zien. Want de opstap van “GT-Line” naar “GT” lijkt visueel eerder klein. Uiteraard heeft een EV geen gigantische uitlaten of extra koelsleuven nodig en dat maakt dat de EV9 GT vrij anoniem door het straatbeeld kan zoemen. Toch als je even die gifgroene remklauwen negeert.
Onder de kap levert Kia evenwel geen half werk. Want twee elektromotoren weten samen 501 pk te leveren. Dat is genoeg om deze mastodont in amper 4,3 seconden naar de honderd te sturen. Of Kia hiermee ruimte laat voor een nóg extremer model is niet geheel duidelijk, want tegenwoordig sleurt broeder EV6 maar liefst 650 pk uit zijn twee elektromotoren, net zoals neefje Hyundai Ioniq 5 N. Over die andere modellen gesproken…
Met fake schakelen (en da’s plezanter dan je denkt)
Hoewel de EV9 GT nét wat minder pk’s opwekt dan de andere elektrische krachtpatsers uit Zuid-Korea, komt hij natuurlijk wél met 7 zitplaatsen. Daarenboven leent hij enkele technologieën die de Ioniq 5 N zo plezant maken. Jep, we hebben het dan over de gesimuleerde versnellingsbak die je laat schakelen zoals in een verbrandingsmotor met flippers. Niet sneller, wel geinig!
Niet in het minst omdat de EV9 GT eveneens beroep mag doen op gesimuleerd motorgeluid dat de cabine in wordt gepompt en een elektronische sper voor een sportiever rijgedrag. Je kinderen misselijk rijden was nog nooit zo simpel/ plezant…