Elk jaar gaat J.D. Power, een Amerikaans onderzoeksbureau, op zoek naar de betrouwbaarste automerken van het moment in de VS. Iedere keer krijg je dan ook hetzelfde liedje te horen: Japanse automerken zijn niet kapot te krijgen. Zo stond vooral Lexus er al sinds jaar en dag aan de top, met uitzondering van 2020 wanneer Genesis even met de titel ging lopen. Dit jaar krijgen we echter een helemaal andere lijst te zien.
Lang leve Korea
Topfavoriet Lexus zakt in de lijst van 2022 namelijk naar de zesde plaats, en wordt daarbij zelfs nog net ingehaald door concerngenoot Toyota. In de plaats daarvan zien we een overmacht aan Koreaanse merken aan de top: Kia haalt zowaar het goud en Hyundai sleept de derde plaats in de wacht. Ook Hyundai’s luxetak, Genesis, scoort goed met een vierde plaats, net voor Toyota en Lexus dus. Het oer-Amerikaanse Buick gaat trouwens met de tweede plaats aan de haal, en scoorde ieder jaar al verrassend goed.
Onverwoestbare Volvo’s?
Waar zijn dan alle Duitse merken in deze studie, horen we je denken. De eerste Duitser komt in de vorm van Porsche – dat trouwens met zijn 911 de allesbetrouwbaarste auto uit de lijst te pakken heeft – en staat op de zevende plaats, maar daarna blijft het even stil. BMW vinden we vervolgens terug op de vijftiende plaats, gevolgd door Mercedes-Benz op de negentiende plaats. Gaan we op zoek naar Volkswagen, dan vinden we die terug op plaats 22 van de 33. Het kan natuurlijk altijd erger, want helemaal onderaan vinden we vooral voormalige FCA-merken zoals Chrysler, Alfa Romeo en RAM. Ook Volvo scoort echter erbarmelijk slecht met een op twee na laatste plaats.
Infotainment vaak boosdoener
Om de resultaten in een grafiek te kunnen plaatsen worden ze als vanouds uitgedrukt in PP100 (problems per 100 cars), oftewel het aantal fouten dat per 100 auto’s optreedt. Alle deelnemende modellen zijn daarbij ongeveer drie jaar oud. J.D. Power paste zijn methode echter op één vlak aan dit jaar, en dat kan verklaren waarom de resultaten zo verschillend zijn ten opzichte van vorige jaren. Zo werd voor het eerst rekening gehouden met problemen in de rijhulpsystemen. Volgens de onderzoekers blijft echter het infotainment de grootste bron van onbetrouwbaarheid: meer dan de helft van de auto’s uit de studie vertoonde minstens één probleem met de multimedia.