Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Kia Niro Hybrid: alles over zijn aandrijflijn

Na maanden van stilzwijgen lost Kia wat technische details over zijn nieuwe Niro. Als eerste laat de hybrideversie in zijn kaarten kijken, en dat zijn bekende kaarten…

We weten inmiddels al sinds november van vorig jaar hoe de nieuwe Kia Niro eruit zal komen te zien, en dat de crossover er opnieuw als zelfladende hybride, plug-inhybride en elektrische auto komt is ook al lang geen geheim meer. Over de specificaties van die verschillende Niro’s zwegen ze bij Kia echter nog als een graf; tot nu. Als eerste geven ze de details vrij over de aandrijflijn van de full hybrid.

Bekende cijfers

Die Niro Hybrid, dat is voor de duidelijkheid de versie zonder extra stekkerpoort in de flank. Deze auto neemt dus genoegen met een kleinere batterij die zich oplaadt door rem- en rolenergie te recupereren. Die stroom stuurt de batterij richting een elektromotor met 44 pk, en wanneer de accu leeg is of er meer vermogen gevraagd wordt springt de trouwe 1.6-liter GDi-benzinemotor in actie. Die geeft op zich nog eens 105 pk en 144 Nm koppel vrij, goed voor een totaalplaatje van 141 pk.

Kia Niro Hybrid 2022

Aero-Niro

Klinkt je dat wat bekend in de oren? Dan is dat geen toeval, want die specificaties zijn tot op het laatste paardje identiek aan die van de uitgaande Kia Niro Hybrid. De opvolger lijkt dus gewoon diens aandrijflijn te kopiëren, maar toch belooft Kia een zuiniger eindresultaat. Naar eigen zeggen is deze nieuwe Niro Hybrid namelijk goed voor een verbuik van “20,8 kilometer per liter benzine”, lees: 4,8 l/100 km. Dat zou de auto bereiken mede dankzij zijn lage luchtweerstandscoëfficient van 0,29.

Green Zone-modus

Bovendien moet deze crossover ook slimmer omgaan met zijn beschikbare stroom. Zo zouden alle versies van de Niro – inclusief deze zelfladende hybride – een modus krijgen die aan de hand van het navigatiesysteem zelf kiest om in bepaalde zones zoveel mogelijk zuiver elektrisch te rijden. Daarnaast mag je ook de nodige veiligheidstechnologie verwachten, waaronder uiteraard een noodremassistent maar ook semi-autonome rijhulp en zelfs een automatisch parkeersysteem waarvoor je niet eens in de bestuurdersstoel hoeft te zitten.

Kia Niro Hybrid 2022

Later meer

Ook over de binnenzijde krijgen we wat meer details. Zo wordt de Niro niet alleen voorzien van een aanraakscherm van 10,25 inch groot maar krijgt de auto ook een head-updisplay mee van maar liefst 10 inch. De koffer groeit dan meer met 15 liter tot een mooi totaalvolume van 451 liter. Dit geldt echter enkel voor de zelfladende hybride, op details over de kofferruimte – en alle andere specificaties – van de plug-inhybride en de elektrische versie is het voorlopig nog wachten.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Dongfeng-Box-Belgie-2024 01

Elektrische Dongfeng Box is Mini-rivaal voor 22.400 euro

Autonieuws
Porsche-Taycan-GTS-01

Opgefrist: Porsche Taycan GTS wil je hebben, Taycan 4 moet je hebben! (2024)

Autonieuws
Research-Intro

We kopen steeds vaker een jonge tweedehands (en elektrisch)

Autonieuws
Ontdek meer