We weten inmiddels al sinds november van vorig jaar hoe de nieuwe Kia Niro eruit zal komen te zien, en dat de crossover er opnieuw als zelfladende hybride, plug-inhybride en elektrische auto komt is ook al lang geen geheim meer. Over de specificaties van die verschillende Niro’s zwegen ze bij Kia echter nog als een graf; tot nu. Als eerste geven ze de details vrij over de aandrijflijn van de full hybrid.
Bekende cijfers
Die Niro Hybrid, dat is voor de duidelijkheid de versie zonder extra stekkerpoort in de flank. Deze auto neemt dus genoegen met een kleinere batterij die zich oplaadt door rem- en rolenergie te recupereren. Die stroom stuurt de batterij richting een elektromotor met 44 pk, en wanneer de accu leeg is of er meer vermogen gevraagd wordt springt de trouwe 1.6-liter GDi-benzinemotor in actie. Die geeft op zich nog eens 105 pk en 144 Nm koppel vrij, goed voor een totaalplaatje van 141 pk.
Aero-Niro
Klinkt je dat wat bekend in de oren? Dan is dat geen toeval, want die specificaties zijn tot op het laatste paardje identiek aan die van de uitgaande Kia Niro Hybrid. De opvolger lijkt dus gewoon diens aandrijflijn te kopiëren, maar toch belooft Kia een zuiniger eindresultaat. Naar eigen zeggen is deze nieuwe Niro Hybrid namelijk goed voor een verbuik van “20,8 kilometer per liter benzine”, lees: 4,8 l/100 km. Dat zou de auto bereiken mede dankzij zijn lage luchtweerstandscoëfficient van 0,29.
Green Zone-modus
Bovendien moet deze crossover ook slimmer omgaan met zijn beschikbare stroom. Zo zouden alle versies van de Niro – inclusief deze zelfladende hybride – een modus krijgen die aan de hand van het navigatiesysteem zelf kiest om in bepaalde zones zoveel mogelijk zuiver elektrisch te rijden. Daarnaast mag je ook de nodige veiligheidstechnologie verwachten, waaronder uiteraard een noodremassistent maar ook semi-autonome rijhulp en zelfs een automatisch parkeersysteem waarvoor je niet eens in de bestuurdersstoel hoeft te zitten.
Later meer
Ook over de binnenzijde krijgen we wat meer details. Zo wordt de Niro niet alleen voorzien van een aanraakscherm van 10,25 inch groot maar krijgt de auto ook een head-updisplay mee van maar liefst 10 inch. De koffer groeit dan meer met 15 liter tot een mooi totaalvolume van 451 liter. Dit geldt echter enkel voor de zelfladende hybride, op details over de kofferruimte – en alle andere specificaties – van de plug-inhybride en de elektrische versie is het voorlopig nog wachten.