De autosector mag dan wel bekendstaan als een mannenbastion, maar toch vallen de impact en aanwezigheid van vrouwen in de industrie niet te onderschatten. Van technieker tot CEO, van verkoper tot autojournalist: de rollen zijn evengoed weggelegd voor vrouwen als voor mannen. Om dat te beklemtonen, riep de Nieuw-Zeelandse autojournaliste Sandy Myhre in 2009 de Women’s World Car of the Year-verkiezing in het leven.
Supreme winner
Vergeet dus de Europese Car of the Year-verkiezing, Myhre kan vandaag beschikken over een 63-koppige jury uit 43 landen, verspreid over vijf continenten. Met Sabrina Parant is ook ons land vertegenwoordigd. Zij stelden uit een lijst van 59 kandidaten een shortlist op van zes finalisten: de Kia Niro (Best Urban Car), Audi RS 3 (Best Performance Car), Jeep Avenger (Best Family SUV), Citroën C5 X (Best Large Car), Nissan X-Trail (Best Large SUV) en Ford Ranger (Best 4x4/Pick-up). Uiteindelijk werd de Kia Niro verkozen tot Supreme Winner.
Geen ‘vrouwenauto’
De Women’s World Car of the Year-jury moet jammer genoeg nog vaak verdedigen dat ze niet zomaar ‘een vrouwenauto’ verkiest, maar dat ze wel degelijk dezelfde criteria hanteren als andere autoverkiezingen. Zij hechten dus evenveel belang aan zaken zoals prijs-kwaliteit, ruimte, veiligheid en innovatie.