Het is misschien niet ‘s werelds meest sexy auto, maar de Kia Niro Hybrid is een verrekt geslaagde auto. Dat kan je eerder al op Autsocout24 lezen. De Italiaanse importeur vond echter dat het nog een stapje verder kon. Want in Italië zijn ze nog steeds een grote believer van LPG-brandstof. Een en een werd dus… 1.600 km aan range.
Range van een diesel
Maak kennis met de Kia Niro Tri-Fuel. Geen wereldwijd nieuw model van Kia, wel eentje die specifiek voor en door de Italiaanse markt werd ontwikkeld. In de basis is dit nog steeds een Niro Hybrid met 141 pk sterke 1.6-liter hybridemotor. Een aandrijflijn die in de basis al knijterzuinig is met een verbruik van 4,8 l/100 km. Naast de benzinetank van 42 liter plaatst Kia Italië echter ook nog een LPG-tank van 40 liter. De naam Tri-Fuel is dus misschien wat overdreven, maar de range allerminst.
Volgens Kia Italië moet je tot wel 1.600 km ver geraken met deze set-up. Om dat in perspectief te brengen: daardoor kan je met deze Niro Hybride in één ruk naar Italië zonder te hoeven tanken. De Italiaanse tak van Kia klopt zich trouwens op de borst dat dit de eerste hybride op LPG-kracht is wereldwijd. Klopt niet helemaal, hybrides worden al decennia omgebouwd tot LPG, maar het is wel de eerste keer dat een officiële importeur dit aanbiedt.
Waarom LPG?
Hoewel LPG bij ons een gevecht in de marge voert, zijn ze in Italië verzot van het goedje in hun auto’s. Het marktaandeel van LPG-voertuigen ligt dan ook op zo’n 10% in het land. Waardoor zowat elk automerk wel een auto op LPG-aanbiedt. In België is het aanbod opvallend kleiner. Met enkel Dacia die groots uitpakt met modellen op LPG.