Heb je geen Duitse roots? Dan is het ontiegelijk moeilijk om in Europa een grote sedan of stationwagen aan de man te brengen. Tot dat besluit is nu ook Kia gekomen. Waardoor het Zuid-Koreaanse merk de beslissing heeft genomen om de huidige Optima geen opvolger te geven in onze contreien.
Verborgen parel
Aan de basis van die beslissing ligt, je raad het nooit, een teleurstellend verkoopcijfer. In Zweden en Polen wist de statige middenklasser nog stand te houden maar in de rest van Europa was het huilen met de pet op. Zonde, want de Optima had vele kwaliteiten. Al kon de West-Europeaan vaak niet voorbij het Kia-embleem kijken.
Zo is de huidige Optima een plaatje om naar te kijken, al zeker in stationwagenvorm, rijdt hij voortreffelijk en was hij kortstondig leverbaar met een plug-inaandrijving. Interessant voor de zakelijke rijder natuurlijk. En toch kocht die zakelijke rijder liever een duurdere Duits.
Spotgoedkoop
Elk nadeel heeft echter een voordeel, want omdat de Optima zo ongekend is bij het grote publiek, is het een absoluut koopje op de tweedehandsmarkt. Zo vind je exemplaren van nog geen vier jaar oud voor amper 14.000 euro. Spotgoedkoop voor de kwaliteit die je in ruil krijgt! Nog niet gesproken over de 7 jaar garantie die Kia geeft.
Het is dus begrijpelijk maar toch spijtig dat Kia besloten heeft om de nieuwe Optima niet naar Europa te halen. Al begrijpen we dat het Zuid-Koreaans merk in onze contreien liever focust op crossovers en EV’s, dan op statige sedans. Het ga je goed, Optima!