Met de nieuwe Peugeot 208, nieuwe Opel Corsa en nieuwe Renault Clio waait er een frisse wind door het segment van de kleine stadsauto’s. Waardoor je als buitenstaander natuurlijk niet in de vergetelheid wil geraken. Kia heeft besloten haar Rio na drie jaar dienst een opfriskuur te geven.
Toefje moderner
In 2017 werd de vierde generatie Rio nog naar voren geschoven als een allemansvriend. De facelift verandert er weinig aan. Het bumperwerk wordt een streepje moderner en de koplampen zijn tegenwoordig standaard uitgerust met LED-technologie. Een optionele GT-Line maakt het geheel dan weer een tikkeltje sportiever.
Is dat nog niet genoeg om je achterover te doen vallen? Dan laat Kia ook nog weten dat het twee nieuwe kleurtjes voor de Rio introduceert én een nieuwe set 16-duims velgen met een achtspaak-design. Binnenin plaatst Kia een gegroeid infotainmentscherm van 8-duim en de GT-Line krijgt fake koolstofvezel in het interieur.
Milde hybride
Op motorisch vlak gaat Kia (gelukkig) iets grondiger te werk. Het Zuid-Koreaanse merk geeft klanten vanaf de facelift de keuze om een milde-hybride aan te vinken. Die gebruikt de 1-liter driecilinder turbobenzine van 100 of 120 pk en kan dankzij een kleine accu en aangepaste startmotor het verbruik met zo’n 8 tot 10.7 procent doen dalen.
Opteer je voor zo’n milde hybride, dan krijg je meteen ook een automaat tussen de voorstoelen. Liever zelf roeren? Dan beschikt de 1-liter T-GDi niet meer over het hybridesysteem. Helemaal onderaan het gamma staat nog een atmosferische 1.2 benzine met 84 pk. Al dient die vooral om de basisprijs lekker laag te houden.