De Kia Sorento mag dan op een moeilijk moment aan zijn carrière moeten beginnen, dat maakt hem daarom niet minder belangrijk voor Kia. Normaal gezien had iedereen hem al moeten kunnen zien, maar helaas hebben momenteel alleen de mensen van Kia zelf de nieuwe Sorento kunnen bewonderen. Op dit moment is het zelfs onmogelijk te voorspellen wanneer we hem zelf zullen kunnen bekijken en de afwerkingskwaliteit keuren. We weten alleen dat hij in augustus in de showrooms moet staan. Tegen dan moeten we toch al opnieuw buiten kunnen, toch?
Big boy
We kunnen dus nog niet inschatten hoe de nieuwe Sorento overkomt in het echt. Uit de beelden kunnen we in elk geval afleiden dat hij er een erg assertief design op nahoudt, dit is een echt breedgeschouderde SUV. Hij lijkt gegroeid, maar dit is alleen maar een indruk. Met een lengte van 4,81 meter is er slechts een centimeter bijgekomen. De imposante indruk is vooral op het conto te schrijven van de kortere wieloverhangen.
De wielbasis kan dus wel stevig groeien, met 3,5 centimeter nog wel tot 2,815 meter. De vorige Kia Sorento was al ruim, de nieuwe belooft dat nog meer te zijn. En wat een koffer ook. Kia heeft het over 821 liter voor de zevenzitsversie (met de twee zitjes in de koffer platgevouwen natuurlijk) en zelfs 910 liter voor de vijfzitter.
Luxe en kwaliteit
We zien op deze beelden dat het interieur identiek is aan dat van de Koreaanse versie. Veel design, maar geen overdreven trekjes. De gekozen materialen lijken goed en met zijn enorme centrale scherm belooft hij veel aandacht te hebben voor multimedia. Ook het dashboard is digitaal en beide schermen vloeien mooi in elkaar over. Hij straalt in elk geval luxe uit.
De lijst met rijhulpen is lang en laat de Kia Sorento toe om semi-autonoom te rijden op niveau 2 en dat tot 180 km/u. We zien twee interessante snufjes: de Sorento is de eerste niet-premium SUV die je vanop afstand vanop je smartphone uit een nipt parkeervak zal kunnen manoeuvreren. Hij beschikt ook over een waarschuwingssysteem dat je verhindert om de deur te openen wanneer het een fietser of voetganger in de risicozone waarneemt.
Motor
Bij de lancering in de zomer zal slechts één motorversie beschikbaar zijn: een nieuwe 2,2-liter diesel met 202 pk en 440 Nm. Die komt samen met een nieuwe achttraps dubbelekoppelingsbak. Kia heeft ook een klassieke benzinehybride klaar, maar die staat niet gepland bij ons. Wij zouden wel de plug-in hybride krijgen, maar daarover zijn nog geen details bekend. Hij zou eind 2020, begin 2021 op de markt komen. De prijzen volgen later.