Hoewel de vijfde generatie Kia Sportage nog maar drie jaar op de markt is, laat het Zuid-Koreaanse merk er geen gras over groeien. Want de voorbije maanden introduceerde het merk een hoop nieuwe modellen en facelifts, waardoor de Sportage uit de boot zou dreigen te vallen. Een fris design moet de Sportage weer in tred laten lopen met zijn broeders.
Star Map
Dé grote nieuwigheid aan de Sportage facelift is uiteraard de nieuwe snuit. Die gooit het Boomerang-design buiten en introduceert de Star Map designtaal. Die laat zich kenmerken door twee forse koplampen die een led-dagrijverlichting krijgen in de vorm van een sterrenbeeld. De grille wordt brutaler en ook de bumper is wat heftiger. Samen met opgefriste velgdesigns en een nieuwe invulling voor de achterlichten zorgen deze updates ervoor dat de Sportage weer enkele jaartjes mee kan.
Binnenin zijn de wijzigingen zo mogelijk nog groter. Want Kia gooit het gehele dashboard en de middenconsole op de schop. In 2019 namen die nog trekjes over van de EV6, nu mogen ze hun inspiratie halen bij de EV9. Het resultaat oogt rustiger en kwalitatiever, terwijl het nieuwe stuurwiel qua design een vleugje Kia-eigenzinnigheid binnen brengt in de cabine.
Welke motoren onder de kap?
Kia heeft zijn opgefriste Sportage eerst voorgesteld in thuisland Zuid-Korea. Die versie van de Sportage wijkt sowieso af van de bij ons gekende Sportage. Zo is de Koreaanse (en Amerikaanse) Sportage nét wat langer en krijgt hij marktspecifieke motoren. Gezien de recent door ons geteste Sorento facelift in Europa de motoren overnam van voor de facelift, gaan we ervan uit dat de Sportage hetzelfde zal doen.
Verwacht dus een 1.6-liter viercilinder op benzine of diesel, een Sportage Hybride en een Sportage plug-inhybride. Daarmee heeft de Sportage ook na de facelift een motor voor iedereen! En zoek je het toch liever elektrisch, dan lanceert Kia binnenkort de EV5…