Al sinds 2017 poogt Kia met de Stonic klanten weg te lokken van de Renault Captur en co. Want het segment van de compacte crossover is booming business. De kleine crossover krijgt nu een subtiele facelift die vanaf september naar de dealers rolt.
Schermen zijn koning
Verwacht alvast geen ingrijpende wijzigingen. Want visueel zijn de verschillen met het originele exemplaar summier. Zo is er een nieuw lichtsignatuur vooraan, nieuwe 16-duims velgen op de flank en opgefriste kleurcombinaties voor het lak/dak. Aangepast bumpers? Die passeerden niet op de tekentafel.
Kia is echter snel om te benadrukken dat je voortaan wel een 8-duims infotainmentscherm kan krijgen in het interieur met Apple CarPlay en Android Auto en dat ook het 4.2-duims display in de instrumentencluster een update krijgt. Schermpjes zijn koning anno 2020, laat dat duidelijk zijn.
Mild hybrid
Gelukkig ging Kia wel iets kritischer te werk bij het opwaarderen van de motoren. De 1-liter driecilinder turbobenzine blijft aanwezig maar is voortaan wel uitgerust met milde-hybridetechnologie. Dat 48 volt-systeem is gelinkt aan zowel de 100 als 120 pk variant en tempert het verbruik met enkele procentpunten. Daarnaast stijgt ook het koppel een streep. Tot maximaal 200 Nm voor de 120 pk-versie.
Standaard schakel je met een manuele zesbak, optioneel kan je opteren voor een 7-traps automaat met dubbele koppeling. Met de facelift rolt Kia ook een rits – optionele – veiligheidsnufjes uit. Denk dan aan dodehoekherkenning, een rijstrookassistent, noodrem met voetganger- en fietserherkenning en een adaptieve cruisecontrole. Vanaf september staat de opgefriste Stonic bij de dealer.