Kia spreekt zelf graag over een fastback en een gran turismo, maar wij houden het op een vijfdeurscoupé. Hoe het ook zij, de Stinger was anno 2017 een aangename verrassing in het segment van de BMW 4 Reeks Gran Coupé en de Audi A5 Sportback. Een uithangbord van wat Kia kan, om klanten van de Duitse premiummerken af te snoepen.
Drie jaar later speelt de Stinger al bij al een bescheiden rol op onze markt. Hopelijk kan de tussentijdse facelift hem opnieuw onder de aandacht brengen. De gefacelifte versie wordt trouwens eerst voorgesteld op thuismarkt Zuid-Korea, maar Kia zegt wel dat de andere markten nadien volgen. Verwacht hem dus bij ons ten vroegste in 2021.
Bijgeschaafd
Voor de buitenkant tekenden de Kia-designers nieuwe led-koplampen uit, met een gewijzigde lichtsignatuur. Ook de lichtblokken achteraan belandden opnieuw op de tekentafel, met onder meer richtingaanwijzers die uit tien afzonderlijke led-elementen bestaan. De krachtigste versies van de Stinger maken aanspraak op grotere, zilverkleurige einddempers voor de uitlaat, en op een gespierdere diffusor.
Er zijn daarnaast twee nieuwe velgdesigns, met groottes van 18 en 19 duim, en een nieuwe koetswerkkleur. Klanten die voor de krachtigste Stinger-versies gaan, kunnen eventueel kiezen voor een Dark Package, dat glanzend zwarte accenten aanbrengt op het koetswerk.
Kleurenpalet
Ook het interieur van de Stinger ontsnapte niet aan de aandacht van de designers. Het stuur krijgt een nieuw metaalkleurig accent, de achteruitkijkspiegel is vooral frameloos, en het infotainmentsysteem heeft voortaan een touchscreen van 10,25 duim en nieuwe functies. Er is tot slot ook nieuwe, personaliseerbare sfeerverlichting, nieuw nappaleder in zwart, rood of beige, en zwart alcantara met rode stiksels.
Motoren?
Of er ook onder de motorkap iets wijzigt, daar hebben we voorlopig het raden naar. Kia houdt de lippen nog even stijf op elkaar, maar spreekt wel over nieuwe aandrijflijnen en technologieën. Benieuwd of er dus een hybrideversie volgt.