Een ouderwetse sportcoupé, met atmosferische motor, achterwielaandrijving en manuele versnellingsbak. Wij waren meteen verkocht toen we achter het stuur konden kruipen van de nieuwe Toyota GR86 en konden vaststellen dat hij het recept van zijn voorganger, de GT86, nog verbeterd heeft. De enige domper op de feestvreugde? Na twee jaar is het in Europa onherroepelijk over and out voor deze nieuwe GR86.
Scherpere veiligheidseisen
En nee, daar is dit keer geen strenge Europese uitstootnorm verantwoordelijk voor – de reden waarom zijn tweelingbroer, de Subaru BRZ, niet naar Europa komt. De verantwoordelijkheid is wel opnieuw bij Europa te zoeken. Dat stelt immers steeds scherpere veiligheidseisen aan nieuwe auto’s die op het Oude Continent verkocht worden, waardoor auto’s standaard over steeds meer rijhulp moeten beschikken. En daar wringt het schoentje voor de GR86.
Geen compromis
Volgende maand treedt er bijvoorbeeld zo’n nieuwe regel in werking, waardoor nieuwe auto’s standaard onder meer moeten beschikken over een rijstrookwaarschuwing en bandendruksensoren, zaken die voor de Toyota GR86 geen probleem vormen. Maar vanaf juli 2024 wil Europa dat verkeersbordherkenning en een uitgebreide noodremassistent standaard worden, en daar heeft Toyota wel meer moeite mee. Die aanpassing is niet alleen weinig rendabel voor een auto die maar een beperkt deel van het Japanse verkoopsvolume uitmaakt, maar ze vraagt ook ingrijpende aanpassingen aan het dak en de voorruit vragen, en die compromissen wil Toyota niet maken.
Rush op de GR86
Daarom gaat de stekker er in Europa in 2024 onverbiddelijk uit, en is de rush op deze Toyota GR86 gestart. In Groot-Brittannië is de voorziene productie voor de komende twee jaar bijvoorbeeld al volledig uitverkocht, en ook in de andere Europese landen loopt het de komende tijd wellicht storm voor een van de laatste der mohikanen. Maar geen paniek: wie te laat is, kan op Autoscout24 nog altijd in de zoekertjes terecht.