Recent gaven we je nog mee wat de populairste tweedehandsauto’s van België zijn. Daarover kan je HIER meer lezen. Autoscsout24 heeft echter nog een schat aan tweeehands-data, die we maar al te graag met je willen delen.
Oktober 2024 was een recordmaand voor de 2de hands auto
Laat ons meteen binnenvallen met een interessant weetje: vorige maand (oktober 2024) werd een recordaantal tweedehandswagens (opnieuw) ingeschreven in België. Met 62.543 inschrijvingen kijken we zelfs naar een piek die pre-covid (2019) niet werd behaald. Straffer nog, al geheel 2024 doet de tweedehandsmarkt het beter dan 2023 en 2019. Waardoor het duidelijk is dat steeds meer Belgen hun weg vinden naar de tweedehandsmarkt en Autoscout24!
Diesel krijgt klappen, maar blijft op stek 2
Wat koopt de Belg dan op de tweedehandsmarkt? De populairste modellen ken je natuurlijk, maar wat is de verhouding qua aandrijftypes? De benzinemotor kent een kleine stijging in populariteit tegenover 2023 en is met 59,5% van alle inschrijvingen de absolute marktleider. Hoewel de dieselauto een daling kent van 14,6% qua populariteit op de tweedehandsmarkt, blijft de dieselauto met een marktaandeel van zo’n 30% op stek twee in de inschrijvingslijsten. Of anders gezegd: ruwweg 90% van alle verkochte tweedehandswagens in België zijn een klassieke benzine of diesel.
TYPE | REGISTRATIONS | MARKET SHARE |
---|---|---|
Benzine | 340.640 | 59,50% |
Diesel | 171.347 | 29,90% |
Hybrid | 39.914 | 7% |
EV | 17.774 | 3,10% |
Gas | 2.511 | 0,40% |
Misc. | 16 | 0,00% |
Andere aandrijftypes, zoals hybride, CNG en elektrisch voeren een strijd in de schaduw. Al is de groei van de EV op de tweedehandsmarkt merkwaardig. Want tegenover 2023 stijgen de inschrijvingscijfers met een vlotte 76% tot 17.774 registraties. Waardoor je kan zeggen dat een gezonde 3 van de 100 ingeschreven tweedehandswagens volledig elektrisch zijn. Da’s een aanzienlijk percentage voor een vrij jonge aandrijflijn. Of die tendens volgend jaar verder wordt gezet is echter maar de vraag, want in Vlaanderen gaat de EV-premie (die ook voor tweedehands auto's telt) op de schop.
Mercedes viert feest, Tesla blijft leider
Zoomen we even in op de markt van de elektrische tweedehands-EV, dan zien we enkele interessante cijfers. Het zal je niet verbazen, maar net zoals vorig jaar is de Tesla Model 3 de meest populaire EV op de tweedehandsmarkt. met 1.566 inschrijvingen doet de sedan van het Amerikaanse merk het niet enkel 43% beter dan het jaar voordien, hij is ook bijna dubbel zo populair dan numéro 2. Dat is - jawel - de Porsche Taycan met 972 inschrijvingen.
Het merk dat echter een explosieve groei kent op de elektrische tweedehandsmarkt is Mercedes. Met modellen zoals de EQA, EQB, EQC en EQE die hun inschrijvingen tegenover het jaar voordien explosief zien groeien. In het geval van de EQB spreken we zelfs over een stijging van 325%! Waardoor de compacte SUV van Mercedes tweedehands bijna nét zo populair is als de BMW i4. Onze duurtest-EQE lijkt eveneens tractie te krijgen op de tweedehandsmarkt, met een groei van maar liefst 421% tegenover 2023. Waardoor de zakenberline populairder is dan de BMW i4 op de tweedehandsmarkt.
“Nieuwe tweedehands” in de lift
Een andere opmerkelijke tendens is de leeftijd van de tweedehandswagen die opnieuw wordt ingeschreven. De auto tussen de 2-5 jaar blijft het populairst (met een marktaandeel van 30%). De grootste stijging zien we echter bij auto’s met een leeftijd van 1 jaar. Die markt groeit met zo’n 17% tegenover vorig jaar en is tegenwoordig goed voor zo’n 7,6% van alle registraties.
De reden daarachter hoef je niet al te ver te zoeken. Door de fors stijgende prijzen op de markt voor nieuwe auto’s, kunnen veel klanten het idee loslaten dat ze een gloednieuwe auto op de oprit moeten parkeren. Een voertuig met 1 jaar op de teller verkeert ook nog in nieuwstaat, beschikt vaak nog over enkele jaren garantie en is een stuk goedkoper door het sterke waardeverlies in dat eerste jaar. De weg naar de tweedehandsmarkt wordt dus steeds sneller gevonden!