De snelle versie van Volkswagens elektrische ID.-familie? Die dragen met trots de GTX-badge. Dat is zo voor de ID.3, ID.4, ID.5, ID.7 en ID.Buzz. De GTX-badge is echter een kort leven beschoren. Volkswagens CEO, Markus Schäfer, ziet het label namelijk liefst zo snel mogelijk verdwijnen. Wacht, wat?
Dronken kapitein
Dat het rommelt binnenskamers bij Volkswagen wordt steeds duidelijker aan de buitenkant. Want het merk draait meer aan het roer dan een kapitein met een fles rum achter de gouden kiezen. Zo is het niet helemaal duidelijk of toekomstige elektrische auto’s nog de ID.-badge zullen krijgen en moet nu ook het GTX-label op de schop.
Die “GTX” werd door de marketingknapen bij VW bedacht om achterop snelle EV’s te kleven. Om zo het verschil met “GTI”, “GTD” en “R” duidelijk te maken. Het was niet eens zo slecht bedacht, die GTX. Al denkt CEO Markus Schäfer daar dus duidelijk anders over. Dat liet de man alvast vallen in een interview met het Britse Autocar.
GTI met achterwielaandrijving?
In de toekomst zullen dus ook de elektrische modellen van Volkswagen waarschijnlijk een GTI- of R-badge achterop krijgen. Dat werd stiekem al aangekondigd met de ID. GTI Concept, de meer gepeperde versie van de ID.2ALL. Toen was de logische verklaring nog dat een GTI steevast voorwielaangedreven is. Al staat dat wat haaks op de GTX-benaming, die initieel enkel op vierwielaangedreven EV’s werd geplakt, maar recent ook naar de achterwielaangedreven ID.3 kwam.
Kortom: Volkswagen heeft zichzelf duidelijk in de nesten gewerkt met de compleet nieuwe naamgevingen voor zijn EV’s. Al staat het daar niet alleen in. Ook Mercedes zal de term “EQ” systematisch uitfaseren en bij Audi zijn in de toekomst modellen met een even nummer elektrisch en met een oneven nummer uitgerust met een verbrandingsmotor. En zo blijft de marketingafdeling een nuttige daginvulling hebben.