Lamborghini had afgelopen week veel nieuws te melden. Naast de terugkeer van Stefan Winkelmann aan het roer van het Italiaanse bedrijf – die tegelijk CEO van Bugatti blijft – kon het merk met de stier nog een nieuw model tonen... en een nieuwe naam.
Uit de Super Trofeo
Doorheen de carrière van Lamborghini zijn de sportieve versies elkaar blijven opvolgen. Er waren de SV, Superleggera, Squadra Corse, SVJ, Performante,… en nu is er de STO. Dat is de meest recente extreme afgeleide van de Huracán, en is in feite de circuitwagen die werd ontwikkeld voor de Super Trofeo... maar dan gehomologeerd voor de weg. Vandaar de naam “Super Trofeo Omologato”.
Onder de motorkap – of toch onder het glas achteraan – zit nog steeds de geweldige atmosferische V10 van 5,2 liter. Die stuurt hier 640 pk naar de achterwielen, in tegenstelling tot de ‘gewone’ Huracán, die vierwielaandrijving heeft.
Dieetkuur
Dit nieuwe model valt ook op met zijn esthetiek en indrukwekkende aerodynamica. De verbrede STO – om het bredere rubber te kunnen huisvesten – krijgt een grote achterspoiler en een luchthapper op het dak om de paarden onder de kap goed van lucht te kunnen voorzien. De Lamborghini kreeg ook een dieetkuur, waarbij hij dankzij veel koolstofvezel 43 kilogram verloor. In totaal zet dit beest amper 1.339 kilogram op de weegschaal. Met al dat vermogen en dit pluimgewicht heeft de Huracán STO amper 3 seconden nodig om 100 km/u te halen. De prijs? 249.412 euro om precies te zijn.