Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Lamborghini’s nieuwe V8 loopt tot 10.000 tpm!

De opvolger van de Lamborghini Huracan zal niet meer uitgerust worden met een atmosferische V10. In de plaats komt een twinturbo V8 die tot 10.000 tpm loopt!

Het was leuk zolang het duurde, maar ook Lamborghini ziet zich genoodzaakt de iconische 5.2-liter V10 uit te faseren. Dat doen de Italianen met het vertrek van de Huracan. Diens opvolger krijgt een nagelnieuwe motor onder de kap en daar hebben we nu al de eerste informatie van te pakken.

Een… hybride?!

Lambo’s nieuwste krachtbron belooft alvast een technisch huzarenstukje te worden. Kort door de bocht is het een V8 met vlakke krukas en “hot-vee”-configuratie. Dat laatste wil vooral zeggen dat de turbo’s in de “V” van de motor liggen in plaats van naast de motor. Het dry-sump-systeem zorgt ervoor dat de olie niet in het carter ligt maar wel in een aparte tank zit. Er zijn titanium drijfstangen, lichte kleppen en ondersteuning van een hybride systeem. Elk voorwiel krijgt zijn eigen elektromotor, terwijl een derde elektromotor de benzinemotor ondersteunt.

653616

Het resultaat? Een twinturbo 4-liter V8 hybride die met plezier 10.000 toeren per minuut draait en 800 pk en 730 Nm naar de vier wielen stuurt via een 8-trapsautomaat met dubbele koppeling. Forse cijfers en dan moet je natuurlijk onthouden dat dit de initiële basisversie is van het nieuwe blok. Want zonder twijfel volgen nog pikantere versies.

“634”

Debuteren doet het motorblok alvast in de nog naamloze opvolger van de Huracan. Intern wordt die momenteel de “634” genoemd. Deze zomer zal de nieuwe stier de arena in rennen. Met een hoogstwaarschijnlijke onthulling in augustus.

653406

Wil je het nieuwe motorblok toch al in actie horen/zien? Dan loont het om even te kijken naar de racewagen die Lamborghini gebruikt in de LMDh-klasse. Die SC63 wordt namelijk gebruikt als testbed voor de motor, al wordt het volume in dit geval beperkt tot 3.8 liter om te voldoen aan de regelgeving. Of we de V10 zullen missen? Dat zal de toekomst moeten uitwijzen…

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Nissan 01

Donkere wolken boven Nissan: “We hebben 12 tot 14 maanden te leven”

Autonieuws
audi q5 tfsi sportback s line

Nieuw: Audi Q5 Sportback past bekend recept toe (2024)

Autonieuws
Research-01

Prijsevolutie tweedehandsvoertuigen België (november 2024)

Autonieuws
Ontdek meer