Het was leuk zolang het duurde, maar ook Lamborghini ziet zich genoodzaakt de iconische 5.2-liter V10 uit te faseren. Dat doen de Italianen met het vertrek van de Huracan. Diens opvolger krijgt een nagelnieuwe motor onder de kap en daar hebben we nu al de eerste informatie van te pakken.
Een… hybride?!
Lambo’s nieuwste krachtbron belooft alvast een technisch huzarenstukje te worden. Kort door de bocht is het een V8 met vlakke krukas en “hot-vee”-configuratie. Dat laatste wil vooral zeggen dat de turbo’s in de “V” van de motor liggen in plaats van naast de motor. Het dry-sump-systeem zorgt ervoor dat de olie niet in het carter ligt maar wel in een aparte tank zit. Er zijn titanium drijfstangen, lichte kleppen en ondersteuning van een hybride systeem. Elk voorwiel krijgt zijn eigen elektromotor, terwijl een derde elektromotor de benzinemotor ondersteunt.
Het resultaat? Een twinturbo 4-liter V8 hybride die met plezier 10.000 toeren per minuut draait en 800 pk en 730 Nm naar de vier wielen stuurt via een 8-trapsautomaat met dubbele koppeling. Forse cijfers en dan moet je natuurlijk onthouden dat dit de initiële basisversie is van het nieuwe blok. Want zonder twijfel volgen nog pikantere versies.
“634”
Debuteren doet het motorblok alvast in de nog naamloze opvolger van de Huracan. Intern wordt die momenteel de “634” genoemd. Deze zomer zal de nieuwe stier de arena in rennen. Met een hoogstwaarschijnlijke onthulling in augustus.
Wil je het nieuwe motorblok toch al in actie horen/zien? Dan loont het om even te kijken naar de racewagen die Lamborghini gebruikt in de LMDh-klasse. Die SC63 wordt namelijk gebruikt als testbed voor de motor, al wordt het volume in dit geval beperkt tot 3.8 liter om te voldoen aan de regelgeving. Of we de V10 zullen missen? Dat zal de toekomst moeten uitwijzen…