Het gaat hier bovendien niet om een klassiek hybride systeem in de Lamborghini Sian, maar wel om een mini-hybride op basis van een 48 Volt-systeem. Maar bij Lamborghini is het 48 Volt-systeem wel net iets anders dan bij doordeweekse constructeurs.
Nog steeds atmosferisch
Vooraleer we dieper op de zaak ingaan, een eerste vaststelling: we blijven nog steeds een erg herkenbare krachtbron zien in deze Lamborghini Sian. Zijn atmosferisch ademende V12 is overigens de krachtigste die het merk ooit produceerde. Hij beschikt over 785 pk. Daar komen nog 34 pk die een elektrische motor opwekt die in de versnellingsbak huist. Dit brengt het totale vermogen op 819 pk. Een eerste primeur ook: we zagen nog niet eerder zo’n 48 Volt-systeem dat in directe verbinding met de wielen staat.
De Sian is op slag ook één van de snelste Lamborghini’s uit de geschiedenis van het merk. Hij blijkt nog sneller dan de verbluffende Lamborghini Aventador SVJ. 0 naar 100 km/u? Voorbij in 2,8 seconden. Zijn topsnelheid bedraagt 350 km/u. Naast die cijfers levert het hybride aspect vooral voordelen op wat respons en hernemingen betreft.
Supercondensator
Andere grote nieuwigheid van Lamborghini: het hybride systeem van de Sian haalt zijn voeding niet uit batterijen maar uit een supercondensator. Dat is een wereldwijde primeur voor een straatwagen. Het voordeel is dat voor een gelijk gewicht de supercondensator drie keer meer vermogen kan opwekken dan een lithium-ion batterij. Hij laadt ook sneller op dan dat hij ontlaadt. Dat is niet het geval met een batterij. Nadeel: hij is veel duurder en kan minder energie opslaan dan een batterij. In de Lamborghini volstaat het systeem wel om manoeuvres volledig elektrisch uit te voeren. Hiermee is Lamborghini de eerste construcetru om deze technologie een kans te geven. Hopelijk kan dit ooit uitgroeien tot de ideale elektrische auto met een rijbereik van 1.000 kilometer en laadbeurten van slechts enkele minuten. Maar zover zijn we nog niet.
Beperkte oplage
Lamborghini kan het zich veroorloven om deze technologie te lanceren, omdat het de prijs kan doorrekenen aan de klant. We kennen het exacte bedrag nog niet, maar weten wel al dat de productie bijzonder beperkt blijft. Er komen slechts 63 Sians. Waarom 63? Daarmee verwijst Lamborghini naar zijn geboortejaar: 1963. Alle exemplaren zijn verkocht, vermoedelijk aan een paar miljoen euro per stuk.
Tot slot: de Lamborghini Sian heeft enkele gemeenschappelijke trekjes met een legende van het merk, de Countach. Nu, eerlijk gezegd, op de rechte vormen van de achterlichten na hebben we moeite om die te spotten. Wel is er de naam. Net als Countach hebben we hier geen stier voor ons, maar liet Lamborghini zich leiden door het dialect van Piëmonte. Countach is een uitroep van verbazing, Sian staat voor bliksem. Ideaal voor een hybride auto. De Lamborghini maakt zijn publieksdebuut tijdens het Autosalon van Frankfurt dat momenteel loopt.