Soms dekt de vlag volledig de lading. Zoals de ‘Performante’-benaming bij Lamborghini bijvoorbeeld, die staat voor meer dynamische en performante versies van de bestaande modellen. Ook Lamborghini’s SUV ontsnapt niet aan een Performante-behandeling. De Urus Performante krijgt dus de nodige technische en visuele aanpassingen om het verschil te maken met de iets meer – nu ja – modale Urus-modellen.
Lichtgewicht?
Te beginnen met de doorgedreven koolstofvezelbehandeling, onder meer in de motorkap en de bumpers, en optioneel in het dak. Die besparen niet alleen gewicht – de Performante weegt bijvoorbeeld 47 kilogram minder dan de gewone Urus – maar helpen ook de luchtweerstand en de neerwaartse druk. De 20 millimeter lagere ophanging en het 16 millimeter bredere spoor komen het bochtengedrag van deze nog steeds zware SUV dan weer ten goede. Standaard staat de Performante op 22-duimsvelgen, optioneel zijn er exemplaren in 23 duim.
Rally-rijmodus
Onder de motorkap ziet de 4.0 V8 met twee turbo’s zijn vermogen toenemen. Met 16 eenheden om precies te zijn, tot 666 duivelse pk’s. Het koppel bedraagt 850 Nm, de sprint naar 100 km/u neemt nog maar 3,3 seconden in beslag. De topsnelheid? Die ligt op 306 km/u. Om de dynamische capaciteiten extra in de verf te zetten, namen de ingenieurs de stuurinrichting onder handen, inclusief de achterwielsturing. Ook de rijmodi Strada, Sport en Corsa kregen een aangepaste afstelling, en het gezelschap van een Rally-rijmodus. Exclusief btw vraagt Lamborghini zo’n 220.000 euro voor deze Urus Performante.