Even recapituleren. In 1969 – precies vijftig jaar geleden – koopt Fiat het noodlijdende luxemerk Lancia op. In eerste instantie volgen nog erg glorierijke jaren, die ons onder meer de Stratos opleveren, de Fulvia was nog in volle swing en later zouden we nog ‘bellisima’s’ zien passeren als de 037 Rally, de Delta in al zijn Integrale-vormen en zelfs op een Thema hoor je ons niet klagen. Maar het bleek steeds moeilijker om een Italiaans prestigemerk draaiend te houden.
Chrysler-Lancia’s
Na de fusie van Fiat en Chrysler in 2009 zat er alleen nog een toekomst voor Lancia in met ‘veritaliaanste’ Chryslers. De Chrysler 300C werd de Lancia Thema, en ook de oude Voyager werd een Lancia. De verkoop van Lancia kelderde: slechts iets meer dan 71.000 verkochte Lancia’s in 2014. In de toekomstplannen van wijlen FCA-baas Sergio Marchionne dook Lancia niet meer op na 2014, het merk was ‘kaltgestellt’.
Populair
Helemaal dood? Nee, één model bleef zich dapper verdedigen in de thuismarkt. De kleine Ypsilon mocht blijven bestaan in Italië, en hij tekent daar nu nog steeds opmerkelijke resultaten op. In de eerste negen maanden van dit jaar verkocht Lancia 29 procent meer Ypsilons. “Lancia blijft een populair merk in Italië”, stelde JATO-analyst Felipe Munoz aan Automotive News Europe. “Bovendien is het nog de enige kleine Italiaanse hatchback op de markt, sinds Fiat stopte met de Punto.” Een erg winstgevend model bovendien, want alle investeringen in de Lancia Ypsilon zijn al lang afgeschreven.
Het probleem Alfa
Samen met de opmars van de Ypsilon, zag Alfa Romeo zijn verkoop in Europa dit jaar kelderen met liefst 42 procent. Wat maakt dat Alfa Romeo nog maar 39.114 Stelvio’s, Giulia’s en Giulietta’s verkocht heeft in heel Europa in de eerste negen maanden van dit jaar. Lancia verkocht in diezelfde periode 45.783 Ypsilons in Italië alleen. Meer dan het succes van de Ypsilon wijst dit op een geflopte strategie om Alfa Romeo opnieuw in de markt te zetten. De nieuwe Alfa Romeo Tonale – een kleinere SUV – zal hard nodig zijn.