Voor je in een bui van woede de sleutels van je Evoque naar ons hoofd wil slingeren: de wetenschap zal wellicht de wenkbrauwen fronsen bij de methodologie van dit Britse onderzoek, dus neem de resultaten gerust met een korrel zout. Maar het levert wel hoogst amusante bevindingen op. Scrap Car Comparison, een Brits platform dat offertes van opkopers van afgeschreven auto’s vergelijkt, vroeg aan 2.024 chauffeurs met welk merk en welke kleur auto ze reden, en of ze een gepersonaliseerde nummerplaat hadden. Nadien moesten de respondenten een korte IQ-test invullen.
Top versus flop
Pijnlijk nieuws voor chauffeurs van een Land Rover dus, want met een gemiddeld IQ van 88,58 belandden ze onderaan de tabel. Een trapje hoger staan Fiat-chauffeurs, met een gemiddelde van 90,14, en BMW-rijders, met een gemiddeld IQ van 91,68. Goed nieuws voor Skoda-chauffeurs: zij behaalden met een gemiddeld IQ van 99 de eerste plaats. Het zilver was voor Suzuki-chauffeurs, met 98,09, gevolgd door Peugeot-rijders. Zij beschikten over een gemiddeld IQ van 97,79.
Persoplaat: niet slim
Scrap Car Comparison keek ook naar het brandstoftype, de kleur en het type nummerplaat. Benzinerijders (94,35) bleken het slimst, gevolgd door hybriderijders (93,89) en dieselrijders (92,91). EV-rijders bengelden onderaan de ladder met een gemiddeld IQ van 90,19. Chauffeurs van een witte auto beschikten over het hoogste IQ (95,71), eigenaars van een groene auto over het laagste (88,43). Britten zonder gepersonaliseerde nummerplaat bleken tot slot slimmer dan chauffeurs met een persoonlijke plaat: 94,15 tegenover 91,95.
Bron: Scrap Car Comparison