Land Rover liet recent al een eerste afbeelding op de wereld los en toont hem nu in vol ornaat: de Defender 130. Dat getal betekent net als bij de klassieke Defender van weleer dat het om de langste variant van de off-roader gaat. Die gebruikt dezelfde wielbasis als de Defender 110, maar krijgt er achteraan 34 centimeter bij, waardoor hij maar liefst 5,36 meter lang is.
Vrachtschip
Die extra ruimte komt natuurlijk de passagiers ten goede, want de Defender 130 pakt uit met drie zitrijen en de kofferruimte van een transatlantisch vrachtschip. Rijen twee en drie werden iets hoger geplaatst, terwijl Land Rover voor alle plaatsen een makkelijke instap belooft, inclusief de drie plaatsen op de derde rij. In totaal is er plaats voor acht passagiers. Dan blijft er 389 liter aan kofferruimte over, die toeneemt tot 1.232 liter wanneer je de derde rij neerklapt. Doe je dat ook met de tweede rij, dan maak je in totaal maar liefst 2.291 liter vrij.
Terrain Response
Zoals het een goede Land Rover betaamt, blijven de terreincapaciteiten op deze Defender 130 gevrijwaard. Standaard krijgt hij intelligente vierwielaandrijving mee, adaptieve elektronische luchtvering en het vertrouwde Terrain Response-systeem. De bodemvrijheid bedraagt 29 centimeter, de doorwaaddiepte maar liefst 90 centimeter. De Defender 130 kan tot slot 3.000 kilogram slepen.
Motoren
Geen plug-inhybride aandrijflijn voor deze Defender 130 tot slot, maar wel drie milde hybride aandrijflijnen. Er is één benzinemotor: de P400, een 3.0-zescilinder van 400 pk en 550 Nm. De rest van het motorgamma wordt gevormd door diesels: de D250, een 3.0-zescilinder van 249 pk en 600 Nm, en de D300, die op zijn beurt 300 pk en 650 Nm uit hetzelfde blok puurt.