De Land Rover Defender, dat is het hart van Land Rover. 68 jaar was hij in dienst, en hij werd beroemd als de auto die in alle omstandigheden bleef rijden. Hij was lange tijd de favoriet van jagers, landbouwers, avonturiers, hulpverleners, militairen en huurlingen al tezamen. Op het Autosalon van Frankfurt liet Land Rover eindelijk de langverwachte opvolger zien.
Iconische vorm
De Defender, die past in het rijtje van de Jeep Wrangler en de Mercedes G. Die teken je met de ogen dicht. Let net daar het schoentje wringen. Zowel Jeep als Mercedes zijn er tot nog steeds in geslaagd hun icoon te herkennen, zonder aan de vertrouwde vorm te moeten raken. Dat ligt bij Land Rover anders, dat opteert voor een compleet nieuwe invulling van de Defender. Een bewuste keuze, want wie nog gek is van de oude Defender kan via het Classics-departement nog steeds een volledig gerestaureerde Defender op de kop tikken. Dus valt er wel wat te zeggen voor een volledig nieuw hoofdstuk ook. Alleen…
Huiswerk herdoen?
Het probleem is dat die opvolger een behoorlijk gecontesteerd begin heeft gekend. In 2012 pakte Land Rover uit met een concept die een voorproefje moest zijn van de nieuwe Defender. En die concept werd vrij universeel gekraakt. De lijn bij Land Rover was dan ook dat designchef Gerry McGovern zijn huiswerk opnieuw moest doen, vandaar het lange wachten. Groot was dan ook onze verbazing nu blijkt dat de nieuwe Defender op andere koplampen na, nog steeds zwaar leunt op die concept. En hierdoor dus nog steeds niet helemaal overtuigd, wat in onze ogen een handicap lijkt.
Lang en kort
We zijn wel nog heel benieuwd naar wat de 21ste-eeuwse interpretatie van de Defender in zijn mars heeft. Het interieur is aantrekkelijk modern, terwijl het tegelijk een zekere ruwheid blijft uitstralen. Maar het is duidelijk dat deze Defender ontworpen is om elke dag te gebruiken. Net als de oude Defender krijgt hij een kort (90, tweedeurs) en een lang (110, vierdeurs) koetswerk. De 110 debuteert in 2020, gevolgd door de 90 en later komen nog commerciële afgeleiden. De 110 biedt tot zeven plaatsen. Vooraan is ook een derde stoel mogelijk.
Diesel en benzine… en plug-in hybride
Met bijna 30 centimeter bodemspeling kan hij door 90 centimeter diep water baden. Hij beschikt over een vergrendelbaar midden- en achterdifferentieel, luchtvering en een moderne multilinkophanging. Vierwielaandrijving is standaard. Bij de motoren zien we een 2-liter turbodiesel met ofwel 200 pk (D200), ofwel 240 pk (D240). De CO2-uitstoot bedraagt 199 g/km volgens NEDC (WLTP: 234 – 253 g/km volgens WLTP). Bij de benzines biedt Land Rover een 300 pk sterke 2-liter (P300) en een 400 pk krachtige zescilinder met 48 Volt licht hybride systeem. Een volwaardige plug-in hybride staat in de planning. Op zijn best sleept de nieuwe Defender 3,7 ton. De nieuwe Defender kan al van bij Land Rover volledig gepersonaliseerd worden: camper, safarivoertuig,… alleen een raketlanceerder hebben we niet in de uitrustingslijst gezien. Prijzen hebben we nog niet.