In de jaren 80 en 90 hadden sommige markten recht op een Defender met Rover-V8 van 3,5 of 3,9 liter. De motor was koppelrijk en zacht, maar transformeerde de agrarische terreinwagen niet in een racebeest. In 2021 is dat misschien wel het geval. De afmetingen van de nieuwe Defender V8 zijn dan wel dezelfde als vroeger, maar de prestaties zijn een pak indrukwekkender.
Bekend blok
We hadden het eigenlijk kunnen weten: de nieuwe Defender heeft een gloednieuw platform met zelfdragend koetswerk en het motorcompartiment heeft plaats voor heel wat meer dan een gewone viercilinder diesel. Enter deze Defender V8. Hij krijgt de bekende 5.0 V8 met compressor van de Jaguar Land Rover-familie, en is goed voor 525 pk en 625 Nm. Daarmee gaat de terreinwagen naar 100 km/u in amper 5,2 seconden en haalt hij een topsnelheid van 240 km/u.
Update
Tegelijk met de nieuwe motor introduceert Land Rover een nieuw scherm van 11,4 duim voor het infotainmentscherm Pivi Pro in de optielijst. Er duiken ook twee speciale modellen op: de Carpathian Edition en de XS Edition. De eerste krijgt zwart aan de buitenkant, alcantara in het interieur en 22-duimsvelgen. De tweede vervangt de lanceringseditie en laat je kiezen uit vier kleuren, 20-duimsvelgen en generfd leder voor het interieur.