De Defender is dood, lang leve de Defender. Of toch niet? Na het klassieke model in 2018 op gepaste wijze uitgezwaaid te hebben met een speciale reeks met 5.0 V8, de Defender Works V8, kan Land Rover het toch niet laten. Dit keer zet een speciale reeks van 25 exemplaren de avontuurlijke kant van de legendarische terreinwagen nog eens in de kijker.
Schepje bovenop
Deze Trophy neemt de basis over van de vorige afscheidseditie en krijgt dus de 5.0 V8 met 405 pk en 515 Nm. De 25 exemplaren zijn beschikbaar als korte (90) en lange versie (110), en krijgen Eastnor Yellow als koetswerkkleur mee, met zwarte details. Om op alles voorzien te zijn, is deze Defender gewapend met een lier, een meerpunts-expeditiekooi, een imperiaal, bodembescherming, een stootstang, een verhoogde luchtinlaat, verstralers op het dak en mud-terreinbanden.
Old school
Hoewel de V8 gekoppeld is aan een achttrapsautomaat van ZF, blijft het complete pakket “old school”. Om te vermijden dat hij bij de eerste bocht niet de gracht in onderstuurt, voorziet Land Rover zijn Defender Works V8 Trophy van een verstevigde ophanging, dito stuur en remmen.
Binnenin is het dashboard overtrokken in leder, is de versnellingspook overgeheveld van de recente Range Rover- en Jaguar-modellen, en krijg je Recaro-sportzetels. Maar geen paniek: de rijpositie is nog steeds alleen comfortabel met het raam open, het ouderwetse chassis en alle rijgeluiden zijn nog steeds van de partij. Het plezier van de oude Defender met de nodige pk’s onder de kap.