Wil BMW relevant blijven in het leasingsegment, dan begrijpt het dat het klanten op haar wenken moet bedienen. En de opgefriste 5 Reeks, die moet klanten in maatpak richting de configurator doen trekken. Dankzij een sterke focus op elektrificatie.
Familiegezicht
Al starten we eerst even met het uiterlijk, want ook dat werd bijgepunt. BMW laat haar zakelijke sedan en stationwagen meer in tred lopen met de nieuwe designrichting van het merk. Die debuteerde op de 3 Reeks en vindt nu ook zijn weg naar deze Vijf. Te beginnen met aangescherpte koplampen die de “Angel Eyes” van weleer doen verdwijnen. De bumpers rondom worden wat sportiever, de grille krijgt - gelukkig - geen injectie botox.
Binnenin implementeert BMW snufjes die het tijdens de levensloop van de huidige 5 Reeks ontwikkelde. Denk aan een persoonlijke assistent en BMW Maps. Standaard krijg je dan weer Android Auto en Apple Carplay (afhankelijk van lokale markt). Het infotainmentscherm groeit tot 12.3-duim, als je er voor betaalt natuurlijk. Standaard beschik je over 10.25-duim. Andere visuele updates in het interieur zijn er, al zijn ze uitermate subtiel.
Welkom 45e!
Minder subtiel zijn de updates onder de motorkap. Het is te zeggen; BMW maakt deze 5 Reeks zo fiscaal interessant mogelijk. Je doelpubliek kennen, heet dat dan. Zo krijgen alle motoren voortaan een 48-volt boordnetwerk. Niet enkel goed voor kortstondig 11 extra pk’s, het systeem tempert ook het verbruik met enkele procentpunten. De bekende motoren blijven present (van 520d tot de M550i), al valt er interessant nieuws te rapen bij de plug-ins.
Inderdaad, “plug-ins”, meervoud. Want voortaan krijg je de keuze uit twee motoren met stekker. De 530e (xDrive) is al een bekende, al kan je de 292 pk sterke plug-in voortaan ook krijgen op de Touring-versie. Dat was tot nu toe niet het geval. Die 530e Touring pronkt met een CO2-uitstoot van minimaal 43 g/km. Helemaal nieuw is de 545e xDrive Berline. Die gebruikt een 286 pk sterke zes-in-lijn en koppelt dat aan een 109 pk sterke elektromotor. Goed voor 394 pk en een CO2-uitstoot van minimaal 49 g/km. Of het toevallig is dat hij daarmee in het vaarwater komt van een Volvo S90 T8? Zonder twijfel “compleet toevallig”.