Het moet de meest miskende held in het limousinesegment zijn, de LS. Want terwijl CEO's zweren bij de Audi A8, Mercedes S-Klasse of BMW 7 Reeks, staat Lexus aan de kant wat ongemakkelijk te zwaaien met haar rivaal. Die LS weet jaar na jaar hoge toppen te scheren in de betrouwbaarheidsindex en pronkt met meesterlijke handarbeid bij het assemblageproces. Maar... het is geen Duitser.
Lekker wegzakken
Toch houdt dat Lexus niet tegen om de LS in onze contreien aan te bieden. Meer nog, het vlaggenschip van het merk kreeg zopas nog een update. Of dit een reactie is op de onthulling van de nieuwe generatie S-Klasse bij Mercedes? Je kan het alleen maar denken. Nu goed, de opgefriste LS, waar draait het dan rond? Wel, om te beginnen zegt Lexus dat het de visuele kenmerken van de limousine subtiel heeft bijgeschaafd. Het gaat dan over een donkere metaalafwerking rond de grille, scherpere koplampen en aangepast bumperwerk. Optionele 20-duims velgen moeten dan samen met een nieuwe zilveren lakkleur het plaatje afmaken.
Binnenin is Lexus opmerkelijk fier over het nieuwe zitmeubilair. Zo vult Lexus de stoelen met zachter schuim én plaatst het daarboven een nog zachtere toplaag. Waardoor je lekker in de zetel weg kan zakken. Samen met diepere naden tussen de zitting, de flanken en rugleuning moet dat zorgen voor minder trillingen in het interieur en dus meer comfort. Een nieuw aanraakscherm van 12.3-duim herbergt dan weer het laatste infotainmentsysteem van Lexus. Al moeten we daar eerlijk zijn: Mercedes is op dat vlak ongenaakbaar. Nu goed, in je LS kan je voortaan wel Apple CarPlay en Android Auto krijgen. Eindelijk.
Meer waftability
Met het uiterlijk en innerlijk aangescherpt keek Lexus ook nog eens kritisch naar de aandrijflijn van de 500h hybride. Die mag voortaan beschikken over meer vermogen zonder over meer vermogen te beschikken. Ja, ook wij moesten dat even twee keer lezen. Lexus doelt namelijk op het feit dat het de 3.5-liter V6 van 300 pk minder aangesproken zal worden, doordat de ingenieurs besloten hebben de elektromotor en batterij harder te laten werken. Anders gezegd de auto moet met zijn gecombineerd vermogen van 360 pk minder hard teren op de benzinemotor om sneller vooruit te gaan. Waardoor de acceleratie zachter en progressiever verloopt.
Ook de ophanging werd duchtig onder handen genomen. En we zouden het kunnen hebben over de lineaire solenoïde in de adaptieve ophanging met breder stromingspad maar onthoud gewoon maar dat de LS voortaan nog een stukje comfortabel over de weg zweeft. De toevoeging van nieuwe veiligheidsnufjes en een automatisch parkeersysteem moeten de LS op snufjesvlak weer helemaal bij de les brengen. Of dat genoeg is om de klassieke Europese klant richting Japanse luxelimousine te trekken? Het is maar de vraag.