Op het eerste gezicht zou je deze nieuwe Lexus NX met zijn voorganger kunnen verwarren. Toch is deze generatie volledig vernieuwd. Hij staat bovendien op het moduleerbare GA-K-platform, dat hij deelt met de Toyota RAV4, Camry en Highlander.
Eerste plug-in
Het nieuwe platform zorgt ervoor dat de NX alle nieuwigheden van de groep kan gebruiken, zowel op vlak van veiligheid, rijdynamiek als motorisaties. Hij gebruikt uiteraard de vierde generatie van de hybride aandrijflijn van Toyota (als NX 350h), maar krijgt ook een plug-inhybride (NX 450h+).
Die aandrijving komt van de RAV4 Plug-in en gebruikt een 2,5 liter grote viercilinder benzine, een stel elektromotoren en een lithium-ionbatterij van 18,1 kWh. Het resultaat: 306 pk, 0-100 km/u in minder dan 6 seconden, een CO2-uitstoot van minder dan 40 g/km en een elektrisch WLTP-rijbereik van 63 kilometer. Lexus zegt dat de batterij onder de koffervloer is ingewerkt, zodat er geen liter laadruimte verloren gaat. Er is zelfs een compartiment van 21 liter voorzien voor de laadkabels.
Nieuwe stijl
De nieuwe basis maakt de NX 2 centimeter langer, terwijl de wielbasis met 3 centimeter toeneemt. De korte overhangen geven hem nog steeds een geblokte look, maar het geheel krijgt een nieuw sausje met de meest recente stijlelementen van Lexus. Achteraan zie je een ledstrook over de kofferklep, zoals vandaag wel verplicht lijkt te zijn.
Aan de buitenkant sluit de nieuwe NX dus aan bij de rest van het gamma, maar binnenin verandert hij stevig. We zien een nieuw dashboard dat volledig wordt gedomineerd door een nieuw touchscreen van 9,8 tot 14 duim, afhankelijk van de uitvoering. Dat dient voor het infotainmentsysteem, dat 3,6 keer sneller werkt dan het oude en de nieuwe “Hey Lexus”-spraakassistent herbergt.