Het verhaal van de Lexus RX begon met de eerste generatie in 1998. Vandaag, 24 jaar later, zijn we aan de vijfde generatie toe. Nummer vijf ga je in het straatbeeld meteen herkennen, want hij breekt qua stijl behoorlijk met zijn nogal exuberant ogende voorganger. De kenmerkende spindle grille vooraan kreeg bijvoorbeeld een nieuw en minder massief ontwerp, de daklijn werd wat lager gelegd en achteraan volgt de RX de nieuwe Lexus-huisstijl: je krijgt dus een volledig uitgespelde merknaam en een verbindende ledstrook tussen de achterlichten.
Hey Lexus
Met 4,89 meter is deze nieuwe RX trouwens even lang als zijn voorganger, maar hij pakt uit met 2,5 centimeter extra in de breedte (tot 1,92 meter), 1 centimeter minder in de hoogte (tot 1,71 meter) en 6 centimeter extra in de wielbasis (tot 2,85 meter). Goed nieuws voor de passagiers, maar ook voor de kofferruimte, want die wordt door het nieuwe ontwerp groter. Details geeft Lexus evenwel niet.
Binnenin maken de Japanners komaf met het verouderde infotainmentscherm en de onhandige muis op de middenconsole om dat scherm te bedienen. In plaats daarvan krijg je een touchscreen van 14 duim – al hebben de Japanners met “Hey Lexus” ook hun weg naar de stembediening gevonden – dat quasi naadloos wordt geflankeerd door het digitale instrumentenpaneel recht voor je neus. Lexus belooft tot slot een luxueus interieur met synthetisch – en dus diervriendelijk – leder, en hoogstaand comfort door verbeterde geluidsisolatie en minder trillingen.
Met of zonder stekker?
De concurrent van de BMW X5, Mercedes GLE en consoorten kon in het dieseltijdperk moeilijk overtuigen met zijn full hybrid op basis van een 3,5 liter grote V6, en dat werd er in het plug-intijdperk eigenlijk niet makkelijker op. Dat probleem heeft deze vijfde generatie Lexus RX nu verholpen. Hij is er weliswaar nog steeds als full hybrid, maar krijgt nu ook een plug-inhybride variant.
De RX 350h wordt de instapversie, en combineert een 2,5 liter grote viercilinder met een elektromotor, goed voor in totaal 245 pk. Met een CO2-uitstoot van 143 tot 150 g/km hoopt de Lexus RX 350h te kunnen concurreren met de grotere diesel-SUV's. De RX 450h+ moet op zijn beurt dan weer de strijd met de SUV’s met stekker aangaan. Hij combineert de 2.5-viercilinder met een krachtigere elektromotor en een batterij van 18,1 kWh. Het geheel is goed voor 306 pk, een elektrisch rijbereik van zo’n 65 kilometer en een CO2-uitstoot van minder dan 26 g/km.
Performance hybrid
Top of the bill is de krachtige RX 500h, of zoals Lexus het zelf noemt: een “performance hybrid”. Hij combineert een drukgevoede 2.4-viercilinder met twee elektromotoren: een op de vooras en een op de achteras. Hij combineert 371 pk met vierwielaandrijving en meesturende achterwielen, en legt de sprint naar 100 km/u in zo’n 6 seconden af. Met 182 tot 189 g/km aan CO2 wordt dit voor de meeste kopers in ons land wellicht de minst interessante versie van de drie.