Lexus mag dan al jaren een voorvechter zijn geweest van klassiek hybride aandrijflijnen, in Japan hebben ze ook begrepen dat een volledig elektrische toekomst op sommige markten onvermijdelijk wordt. In West- en Centraal-Europa moet dat voor Lexus in 2030 al het geval zijn. De Japanners debuteerden daarom voorzichtig met de elektrische UX 300e, maar schakelen nu met de RZ 450e een versnelling hoger.
Spindle
Deze nieuwe RZ stoelt namelijk op een volledig elektrisch platform. Dat is niet helemaal gloednieuw, want het heet e-TNGA en bij Toyota wordt het gebruikt als basis van de bZ4X, en bij Subaru dus ook voor de Solterra. De wielbasis van deze RZ 450e is met 2,85 meter dus identiek, de lengte met 4,81 meter iets langer. De RZ 450e is meteen herkenbaar als Lexus, maar krijgt een lagere motorkap en een gesloten ‘Spindle’-radiatorrooster. In profiel schemeren de lijnen van de Lexus RX door, al pakt deze RZ het iets blitser aan. Achteraan neemt de RZ de vandaag obligate ledstrook tussen de achterlichten over.
Yoke
Binnenin domineert een 14 duim groot touchscreen het relatief minimalistische dashboard. Het touchscreen bedient een infotainmentsysteem met over-the-air-updates. De versnellingsbak bedien je dan weer met een draaiknop op de middenconsole, terwijl de dodehoekcontrole een oogje in het zeil houdt bij het openen van de deuren, en ze eventueel kan tegenhouden als er zich iets of iemand in de dode hoek bevindt. Net als de Toyota bZ4X introduceert ook deze Lexus RZ 450e het optionele One Motion Grip-systeem met steer-by-wiretechnologie en bizar ontworpen yoke-stuur.
Op naar de 400
De RZ 450e recycleert de elektromotoren van de UX 300e, en plaatst er een op de vooras en een op de achteras. Het totale vermogen is goed voor 313 pk (230 kW). De energie komt uit een lithium-ionbatterij van 71,4 kWh. Hoewel de Lexus nog gehomologeerd moet worden, hopen de Japanners op een WLTP-rijbereik van zo’n 400 kilometer.