De Britse sportwagenconstructeur Lotus mag onder autoliefhebbers een ijzersterke reputatie hebben, het merk wordt al decennialang geplaagd door financiële problemen. In 2017 gloorde er echter licht aan de horizon, toen het Chinese concern Geely Lotus overnam. En als je weet wat de Chinezen, die ook eigenaar zijn van Volvo, met het Zweedse merk hebben gedaan, dan begrijp je het optimisme bij Lotus wel.
Dat optimisme heeft tot nu toe één nieuw model opgeleverd: de Evija, een hyperexclusieve elektrische hypercar. Daar komt dit jaar nog een ander model bij, zo bevestigt Lotus, dat voorlopig de codenaam Type 131 krijgt. Die nieuwe sportwagen wordt het eerste model van een nieuw gamma productiewagens, dat het huidige volledig moet aflossen. Lotus lost verder niets over de specificaties, al wordt er in de wandelgangen gefluisterd dat de Type 131 een Porsche 911-concurrent moet worden, met een aluminium platform en een verbrandingsmotor.
Einde voor Elise
Lotus zelf heeft de afgelopen jaren meer dan 100 miljoen pond geïnvesteerd in zijn productiefaciliteiten in het Britse Hethel. Het merk wil bovendien 250 extra werknemers rekruteren, bovenop de 670 die de Britten sinds de overname door Geely al hebben aangeworven. Het huidige Lotus-gamma, dat bestaat uit de Elise, Exige en Evora, gaat dit jaar zijn laatste productiejaar in. In het geval van de Elise komt er daardoor een einde aan een verhaal van 25 jaar.