De Elise, Exige en Evora worden op pensioen gestuurd, want sinds Lotus onder de vleugels van Geely zit, is er weer plaats voor ambitieuze plannen. De elektrische hypercar Evija was daar het eerste product van, deze Emira het tweede. Niet elektrisch, wel met verbrandingsmotor en met een prijskaartje dat een pak meer binnen het bereik van gewone stervelingen ligt.
Twee motoren
Centraal achterin laat Lotus je kiezen tussen twee motoren: de bekende 3,5 liter V6 van Toyota-origine, die de Britten ook in de Exige en Evora gebruiken, of een nieuwe 2,0 liter viercilinder van Mercedes-AMG. Lotus zegt het niet met zoveel woorden, maar het gaat wellicht om hetzelfde blok als in de Mercedes-AMG A 45. De V6 schakelt manueel of automatisch, de viercilinder via een versnellingsbak met dubbele koppeling.
Veel technische details wil Lotus nog niet vrijgeven, behalve dat de vermogens variëren tussen 360 pk en 400 pk. Het gewicht van deze nieuwe Emira bevindt zich niet op Elise-niveau, maar blijft met 1.405 kilogram nog binnen de perken. De sprint naar 100 km/u duurt volgens Lotus “minder dan 4,5 seconden”, de topsnelheid zou richting 290 km/u gaan.
Sprong voorwaarts
De aluminium architectuur van de Lotus Emira is gebaseerd op hetzelfde principe als de Evora, maar krijgt totaal andere afmetingen. De 4,41 meter lange Emira wil dagelijks bruikbaar zijn, en krijgt dus standaard een comfortabele Tour-afstelling voor zijn chassis. Kies je voor het Lotus Drivers Pack, dan krijg je een stijvere Sports-afstelling en plakkeriger Michelin-rubber in plaats van de standaard Goodyear-banden.
Het interieur mikt sowieso meer op dagelijkse bruikbaarheid dan dat van – pakweg – de Elise. We zien onder meer elektrische zetels, een infotainmentsysteem met Apple CarPlay en Android Auto, en rijhulpmiddelen zoals parkeersensoren en rijstrookhulp. Ook de assemblage- en afwerkingskwaliteit maken een flinke sprong voorwaarts. De vanafprijzen zouden volgens Lotus bij zo’n 72.000 euro beginnen.